suzuki.info.pl http://www.suzuki.info.pl/forum/ |
|
Software do kabelka http://www.suzuki.info.pl/forum/viewtopic.php?f=25&t=8996 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 12:23 pm ] |
Tytuł: | Software do kabelka |
Kiedyś był wątek o kabelku diagnostycznym. Miał powstać do niego software alternatywny dla rhinoview. No i tak się złożyło, że pod choinkę mogę udostępnić pierwszą wersję, której nie jest wstyd pokazać ![]() Jakby ktoś chciał, to pisać pw - nie zrobiłem sobie jeszcze www, więc na razie mogę tylko puścić meilem. Instalka to niecałe 4MB... ale najpierw (jeżeli ktoś nie ma) trzeba sobie jednorazowo zainstalować runtime .net i db: http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24872 http://www.microsoft.com/en-us/download ... px?id=5783 Testowane na win XP, ale powinno działać na wszystkich nowszych windach (a może i przez wine). Soft jest freeware. Support jest proporcjonalny do ceny softu ![]() |
Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 1:00 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
mega fajnie ![]() Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL? czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał? Nie rozgryzałem sygnałów do/z sterownika, bo zbyt egzotycznym mi się wydał a i potrzeby nie było. |
Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 1:30 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
piotrk pisze: Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL? czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał? Eeee... nie rozumiem pytań ![]() Interfejsem jest ten kabelek, którym hienowałem. Z jednej strony wlutowujesz w wiązkę, z drugiej wtykasz w laptopa i już. |
Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 1:52 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Aha, w takim razie epizod hienowania speszaledyszyn kabelkiem mnie ominął chyba, stąd moje lamerskie pytania odnośnie sygnałów używanych przy transmisji (i de facto sposobu tejże transmisji), bo ja mam np. u siebie w sterowniku gniazdo ALDL z którym nie specjalnie wiem co zrobić, a służy właśnie do diagnostyki. Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL. Nie kasztanie zatem dalej ![]() ![]() ![]() |
Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 3:01 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
piotrk pisze: Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL. Nie chcę ci burzyć światopoglądu, ale jesteś w tzw. mylnym błędzie ![]() To że gniazdo ma kształt taki jak w pojazdach z interfejsem OBD2, nie oznacza że jest tam protokół OBD2. Po prostu jest inny kształt wtyczki i wtedy stosuje się takie fizyczne przejściówki z kształtu aldl->obd. Poza tym aldl (używany np przez stare GM) i sdl (używany przez stare suzuki) nie mają ze sobą wiele wspólnego. Dla utrudnienia - w niektórych gniazdach o kształcie obd2 można znaleźć jednocześnie protokoły OBD1 i OBD2. Dla dodatkowego zaciemnienia - występowało "OBD1 over OBD2", czyli stary protokół komunikacyjny w nowej warstwie transportowej. Generalnie: Firmy motoryzacyjne nie ułatwiają zadania i można się doktoryzować do upadłego ![]() |
Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 3:27 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
kostuch wiem, wiem, wiem. Kiedyś przeszedłem tą ścieżkę i wiem jakie to skomplikowana w autach z lat 90tych. Stąd moje niezrozumiałe na pierwszy rzut oka pytania ![]() Przejściówki są na pewno i nie jest to tylko przejście fizyczne, w sensie kształtu wtyczki i kolejności pinów, ale także sygnałowe, gdzie poziomy napięć są dostosowane. Oczywiście do suzuki są dostępne ... domyślasz się jak ![]() Protokoły to kolejny temat, ale jak już Ci się uda coś tam "zagadać" lub "podsłuchać" to protokół można próbować zaimplementować (oczywiście kolejne problemy: skąd brać wiedzę, jakie są maszyny stanów, co można zmienić, jaki jest format danych). I tak dalej i tak dalej ... Tak czy siak dla mnie to nieogarnialny temat. Można zrobić doktorat, na co naprawdę nie mam ochoty ![]() koniec kasztanów, bo nie długo nie będzie wiadomo o co chodzi ![]() |
Autor: | kostuch [ śr gru 19, 2012 3:17 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Na szybko HOW-TO do softu. Kiedyś się to zaszyje w programie... ![]() Cytuj: Założenie:
Kabelek został poprawnie zainstalowany w systemie i widoczny jest w menedżerze urządzeń jako port COM. Settings -------- Klikamy 'Detect Interface Hardware'. Powinien pokazać się numer seryjny a na pasku statusu pokazać się nazwa modelu na zielonym tle. W 'COM Settings' wybieramy: - port na którym zainstalowany jest interfejs - prędkość transmisji (w zależności od ECU i modelu interfejsu: 7812, 15625 lub 19200) - bits 8 - parity NONE - stop bits 1 - flow control NONE Klikamy 'Open Port' Na pasku statusu powinien pokazać się na zielono "COM status: OPEN". Zmiana parametrów portu dostępna ponownie po kliknięciu 'Close Port'. W 'Logfiles Settings' ustawiamy katalog w którym będą zapisywane logi z monitoringu i opcjonalnie max wielkość logu. 'Log option' określa czy będą logowane surowe dane przesyłane z ECU czy przekonwertowane do wartości rzeczywistych. W 'Mode settings' można wybrać uproszczony interfejs użytkownika (basic) lub zaawansowany (advanced). Po zaznaczeniu opcji 'autostart' program od razu po uruchomieniu rozpoczyna monitorowanie i/lub logowanie. Opcji autostart należy używać gdy mamy przetestowaną stabilną konfigurację sprzętową (np. nie zmienia się port COM) i chcemy aby dane zbierały się automatycznie po uruchomieniu (np. SDMon umieszczony w autostarcie windows). Parametry te należy po ustawieniu zapisać 'Save Configuration'. Po poprawnym ustawieniu parametrów należy w 'ECU Settings' dokonać detekcji modelu ECU w aucie (zalecane) lub wybrać go ręcznie. Po wykryciu znanego modelu, na pasku statusu pokaże się na zielono jego symbol. 'Refresh rate' określa jak często ECU będzie odpytywany o parametry pracy. Gauges ------ Wskaźniki pokazują parametry pracy silnika (pod warunkiem, że wybrano je do listy odświeżania w zakładce 'Tables'). Odświeżanie działa od momentu jego uruchomienia przez 'Start Refreshing'. Jeżeli zaznazony zostanie checkbox 'Draw chart during refresh', na bieżąco będzie również rysowany wykres w zakładce 'Live Chart'. Suwak 'Wheels calibration' służy do bieżącego korygowania wyświetlanej prędkości po zmianie wielkości kół i/lub przełożeń. Przycisk 'Default' przywraca kalibrację zapisaną w pliku konfiguracyjnym. Ustawioną kalibrację można zapisać klikając 'Save settings' na poprzedniej zakładce. 'Start Logging' rozpoczyna logowanie parametrów do pliku bez odświeżania wskaźników - zalecane jeżeli jest zbierane dużo parametrów, nie ma warunków do bieżącej analizy pracy silnika (bo jedziemy) lub chcemy później analizować plik offline. DTCs i FLAGs ------------ 'Check DTCs' wyświetla bieżące i historyczne błędy (odpowiednio w oknach 'Current DTCs' i 'Stored DTCs'). 'Check FLAGs' wyświetla bieżący status ECU. 'Reset ECU' kasuje błędy i gasi CheckEngine (pod warunkiem, że przyczyna błędów została usunięta). Live Data --------- Wyświetla surowe dane otrzymane z ECU i przeliczone na rzeczywiste wartości. Wartości dwubajtowe (w kolorach) są dodatkowo przeliczane w małej tabelce. Jeżeli odczytywany jest tylko starszy bajt, wartość jest przedstawiana na niebiesko jako przybliżona, dla tylko młodszego bajtu jest wyświetlane na czerwono ostrzeżenie. 'Click to refresh once' pobiera parametry z ECU jednorazowo (na podstawie konfiguracji w zakładce 'Tables') Checkbox 'Refresh all' powoduje że z ECU pobrane zostaną na żądanie wszystkie dostępne parametry. 'Free query' pozwala wysłać do ECU dowolne polecenie (pod warunkiem, że znamy jego składnię). Jeżeli jest uruchomione cykliczne odświeżanie i/lub logowanie w zakładce 'Gauges', to możliwość odpytywania ad-hoc jest zablokowana. Live Chart ---------- Jeżeli został zaznaczony checkbox 'Draw chart during refresh' w zakładce 'Gauges', podczas odświeżania rysowany jest wykres. Zatrzymanie odświeżania powoduje zatrzymanie rysowania wykresu. Na wykresie mieści się 60 próbek w trybie fifo. Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie. Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'. Charts Viewer ------------- Zapisany podczas logowania plik można otworzyć do analizy. Format pliku to "YYYY-MM-HH HH24_MI_SS-sdlog.csv" czyli data i godzina rozpoczęcia logowania. Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie. Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. W przypadku dużej ilości próbek na wykresie, nie należy używac tej opcji bo wykres robi się nieczytelny. Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'. Tables ------ Tabele tylko do odczytu (referencyjne): ECU table - spis obsługiwanych modeli ECU i orientacyjnie gdzie były stosowane FUNCTION table - spis obsługiwanych funkcji ECU DTC table - spis obsługiwanych błędów ECU FLAG table - spis obsługiwanych statusów ECU Tabele mapowań: FUNCTION MAP table - przypisanie funkcji do adresu DTC MAP table - przypisanie kodu błędu FLAG MAP table - przypisanie statusu Tabela przeliczników: Factors table - mnożniki i przesunięcia dla odczytywanch z ECU wartości Tabela runtime: Refresh and Log - definicje, które funkcję będą odświeżane a które logowane do pliku Kliknięcie w pierwszą kolumnę tabel ECU lub FUNCTION powoduje założenie filtra na tabele edycyjne. Np. kliknięcie na 1103 w tabeli ECU i BATT w tabeli FUNCTION, ograniczy wyświetlane zestawy danych w tabelach mapowań i tabelach przeliczników oraz runtime. Przyciski 'Refresh' zdejmują filtry z poszczególnych tabel. W tabeli runtime checkboxami zaznacza się, które funkcje zostaną pobrane z ECU w procesie odświeżania i/lub logowania. Uwaga: funkcje zaznaczone do logowania zostaną automatycznie zaznaczone jako funkcje do odświeżenia, ale nie na odwrót! 'Commit' zapisuje zmiany. Na ich podstawie będą odświeżane wskaźniki w 'Gauges', dane w 'Live data' i wykres 'Live chart'. 'Checked only' wyświetla tylko te funkcje, które będą odświeżane lub logowane. Tabele mapowań są wstępnie skonfigurowane na podstawie informacji dostępnych w internecie, ale ze względu na brak możliwości przetestowania wszystkich modeli ECU, mogą zawierać błędy. Użytkownik może sam zmienić definicje mapowań. Przypadki błędów w mapowaniach: Np. Wykryty został ECU=1103. Po kliknięciu w funkcję VSS (speed sensor) widać, że jest ona zdefiniowana jako dostępna pod adresem 7. Jeżeli zmiana prędkości auta powoduje zmiany odczytów pod innym adresem niż 7 (widoczne w zakładce 'Live Data'), to należy w kolumnie Address wpisać odpowiedni adres i zapisać przez 'Commit'. Np. Wykryty został ECU=1112. Po kliknięciu w funkcję BATT (Battery Voltage) widać, że jest ona mnożona przez współczynnik 0.078 aby uzyskać rzeczywistą wartość. Jeżeli wyświetlana wartość jest różna od wskazanej woltomierzem, to należy ten współczynnik skorygować i zapisać przez 'Commit'. Uwaga: Przesunięcie, czyli kolumna offset używana jest dla funkcji posiadających wartości ujemne (np. dla WTS minimalna wartość odczytana z ECU odpowiada dla tego ECU -40 stopni Celciusa). Np. Wykryty został ECU=1601. Po kliknięciu w funkcję FLAG1 widać, że bit 4 wskazuje na położenie przepustnicy 'IDLE_SW'. Jeżeli wciskanie pedału gazu powoduje, że zmienia się inny bit, należy w tej tabeli zmienić mapowanie i zapisać przez 'Commit'. itd... |
Autor: | kostuch [ wt sty 01, 2013 10:08 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
FYI Nowa wersja do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych ![]() http://www.skeletondevices.com/sdmon.html |
Autor: | kostuch [ czw sty 17, 2013 2:43 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
FYI Nowa wersja 1.05 do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych ![]() http://www.skeletondevices.com/sdmon.html |
Autor: | Randal [ czw gru 05, 2013 8:37 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Czy taki kabelek jest gdzieś jeszcze w sprzedaży? Albo ktoś wie od czego taki kabelek można zaadopotować? |
Autor: | NuVo [ czw gru 05, 2013 8:59 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
cenzura... ugodziłeś Kostucha w sam środek serca ![]() Po za tym nie czytasz co zostało napisane w tym wątku ![]() |
Autor: | kostuch [ pt gru 06, 2013 2:11 pm ] |
Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Jak ktoś chce posiąść magiczny kabelek, to PW. A tak "bajdełej", apropos mojego softu, to z powodu permanentnego braku czasu jego rozwój jest hmmm... niezbyt szybki. Jakby ktoś przypadkiem znał .Net, nudził się oraz chciał zostać sławnym, podziwianym i adorowanym przez ubłoconą zgraję facetów w militarnych wdziankach ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |