Wyglada na to, ze chodzi o tzw. "thermowax valve", czyli po staropolsku: "termozawor regulacji obrotow biegu jalowego". Zawor jest podlaczony na "malym obiegu" cieczy chlodzacej i sluzy do zwiekszania predkosci obr. biegu jalowego przy uruchamianiu zimnego silnika (im zimniej, tym wyzsze obroty).
Tam rzeczywiscie jest dosc dziwaczna uszczelka. I moze świrować zarowno silnik (dostaje falszywe powietrze), jak tez ciecz chlodzaca moze przedostawac sie w niepozadane miejsca. "Bypass", jaki proponuje kolega Gembus, moze jedynie wykluczyc doplyw chlodziwa do np. kolektora ssacego. Ale "świrowanie" silnika pozostanie, bo bedzie dostawal falszywe powietrze z niedomykanego zaworu...
Co mozna zrobic? O zestawie naprawczym tej uszczelki nie slyszalem (jej charakterystyczny ksztalt polaczonych prostokatow). Na szybko mozna byloby sprobowac oczyscic miejsce uszczelniane, a nastepnie uszkodzona uszczelke zabazgrać silikonem do uszczelnien korpusow. Ale tylko tymczasowo. Najlepiej byloby kupic taka uszczelke w ASO (koszt na pewno nie bedzie niebotyczny).
Ja osobiscie poszedlem nieco dalej: na alledrogo kupilem sobie za 140 zeta caly kompletny kolektor dolotowy (+ przepustnica + wtryski + czujniki + rurki). Mam na "czarna godzine". Polecam tu - przy okazji - tego oto sprzedawce:
http://allegro.pl/show_user.php?search=poznan4x4. Prosze ABSOLUTNIE nie traktowac tego jako kryptoreklame - staram sie jedynie wskazac na sumienne zrodlo czesci zamiennych. Ostatnio kupilem sobie od nich rozrusznik: ok. godz. 15 telefon: "potrzebuje", a nastepnego dnia kurier z przesylka...
Pozdro.