suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest ndz maja 11, 2025 6:42 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: wt paź 16, 2012 10:08 am 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
Witam,

po wymianie głowicy pojawił się problem z wyregulowaniem silnika. Po odopaleniu na zimnym obroty na 1800-2000 po pewnym czasie spadają na 800 - git, ale po krótkiej jeździe i zagrzaniu silnika obroty na jałowym skaczą do 1500. Jeżeli na postoju zdławie silnik na biegu poniżej 1000 to potrafi utrzymać 800, ale zazwyczaj po jakimś czasie obroty znów rosną do 1500.

Po podłączeniu do kompa (RhinoView):
Błędów brak.
TPS - wydje się działać poprawnie.
ATS - cały czas 0
CTS - nawet przy długiej jeździe powyżej 4000 nie przekracza 71 stopni, na postoju 68
Lambda - przyspieszanie - mieszanka bogata, hamowanie silnikiem - uboga, jałowy 1500 - oscyluje, jałowy 800 - uboga (powinna oscylować?)
EGR - coś tam działa, zazwyczaj zamknięty, przy mocnym gazowaniu się otwiera, sprawdzałem ręką i da się poruszyć chociaż skok wydaje się mały, ale nie mam porównania.
MAF - niskie wskazania, na postoju 0-2g/s, w czasie jazdy 2-5
MPG - nie wiem co to, zawsze max.

Poza problemem z obrotami na jałowym, suka jeździ fajnie - nie muli, przyśpiesza ładnie, nie szarpie.

Odkręciłem IAC (z tego co zrozumiałem to zastępuje ISC w 16v) i dmuchałem w wężyk - przy zamkniętym ciężko, ale można coś dmuchnąć, przy otwartym bez oporów
TPS sprawdzałem omomierzem i kalibrowałem, wydaje się ok.

Podsumowując:
Czy wskazania CTS są poprawne? Sprawdzałem wisko - nie jest spięte na stałe, wskazówka temperatury pomiędzy 1/3 - 1/2 (termostat zimowy).
Czy czujnik ATS jest w tym silniku, jeśli tak to gdzie?
Czy wskazania MAF są poprawne? Jeśli nie to czujnik, czy raczej lewe powietrze?

Obstawiam lewe powietrze, ale nie mogę znaleźć nieszczelności. Macie jakieś patenty na to?
Czy złe ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu może powodować takie objawy?

Dużo pytań, ale po ostatnich przejściach w warsztacie postanowiłem nie oddawać suki w ręce kolejnych fachowców.

Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: wt paź 16, 2012 10:22 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
dziwna sprawa, bo komputer po zatrzymaniu kół (ważne !) powinien sam wyregulować obroty biegu jałowego do 800rpm.
Może też tak być, że masz bypass na przepustnicy za bardzo odkręcony i komp nie ma już jak tego regulować. Spróbuj śrubką na górze przepustnicy pokręcić (zasadniczo, to ją wkręć) - przytkasz bypass. Jak nie widzisz śrubki, to może być zaślepiona gumową zaślepką ;-)

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: wt paź 16, 2012 10:59 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Czujnik temperatury powietrza powinien być gdzieś na dolocie (u mnie jest w gumowej rurze).
Powinien pokazywać prawdziwe wartości temperatury a nie 0. A jak mu wypniesz wtyczkę to co pokazuje?
Temperatura silnika stanowczo za niska.
Komputer pokaże ci taką temperaturę, jaką pokaże mu czujnik - jeżeli temperatura zmierzona fizycznie jakimś termometrem jest prawidłowa (90 stopni), to może czujnik jest np z innego auta albo uszkodzony?
Lambda powinna oscylować w każdym zakresie obrotów (na jałowych sporo wolniej, ale jednak).
MAF pokazuje dobrze.
MPG to miles per galon - zużycie paliwa. Być może jest błąd w programie? Ale kogo interesuje zużycie paliwa :mrgreen:
EGR możesz wysterować z programu. U mnie jak na wolnych obrotach każę otworzyć powyżej 50%, to silnik zdycha. Spróbuj sprawdzić, czy egr reaguje na polecenia otwarcia/zamknięcia.
IAC bym wyciągnął i wyczyścił. Na zamkniętym nie powinno być "przedmuchu".

Zacznij od ATS.


Na górę
Post: wt paź 16, 2012 8:03 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
A więc tak. Próbowałem wysterować EGR i nic się nie działo. Próbowałem wysterować cokolwiek i też nic. Przy próbie kaibracji IAC po wciśnięciu przycisku SET check engine mruga kod 14 - cts, tak ma być?

Podejrzewam, że nie mogłem nic kontrolować bo jednym z warunków jest temperatura cieczy > 70, a u mnie maks na postoju 68. Rzeczywiście tak jest?

Spróbuję wymienić CTS i znaleźć tego ATSa jutro.

Zapomniałem napisać, że suka pali 1,5l więcej i jakby więcej dymi (raczej biało). Podejrzewam, że kąt zapłonu źle ustawiony.

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: śr paź 17, 2012 12:20 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
detrytus pisze:
A więc tak. Próbowałem wysterować EGR i nic się nie działo. Próbowałem wysterować cokolwiek i też nic. Przy próbie kaibracji IAC po wciśnięciu przycisku SET check engine mruga kod 14 - cts, tak ma być?

Podejrzewam, że nie mogłem nic kontrolować bo jednym z warunków jest temperatura cieczy > 70, a u mnie maks na postoju 68. Rzeczywiście tak jest?

Spróbuję wymienić CTS i znaleźć tego ATSa jutro.

Zapomniałem napisać, że suka pali 1,5l więcej i jakby więcej dymi (raczej biało). Podejrzewam, że kąt zapłonu źle ustawiony.


Podobno nie wszystkie sterowniki umożliwiają manipulowanie zaworami przy pomocy komend z komputera zewnętrznego - musisz dopytać autora programu. Albo może ktoś tu ma vitarę 16v z magicznym kabelkiem i potwiedzi że u niego jest tak samo? Ja niestety nie mam takiego auta do sprawdzenia...
Kalibracja IAC nie wiem czemu służy - wykręć go i wyczyść po prostu.
Dymienie z kątem zapłonu niewiele ma wspólnego, ale sprawdzić statyczny kąt na wszelki wypadek też możesz (RV poda ci tylko wartość względną dodaną przez komputer).


Na górę
Post: śr paź 17, 2012 6:35 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
Wymieniłem czujnik temperatury cieczy - bez efektu, dalej max 70-71, a na postoju 68. Przed powrotem z pracy odłączyłem sonde lambda i pomogło. Tak dojechałem do domu (10km po mieście) obroty za każdym razem ładnie spadały do 800 i się tak trzymały. Co ciekawe ECU nie zarejestrowało błędu.

Potrzebuję pomocy w interpretacji:
Czy to, że bez lambdy jest dobrze oznacza:
że to lambda? (zakładam, że nie można stwierdzić)
że to nie lewe powietrze (zakładam, że to nie lewe powietrze bo wtedy standardowe parametry by się nie sprawdziły?)
że IAC, EGR są sprawne?
że to na pewno jakiś czujnik lub ECU?

Czy coś w ogóle z tego wynika? :)

Czy to, że ECU nie wykryło odpiętej lambdy oznacza, że ECU niedomaga? (wykrywa odpięty TPS, CTS)
Co może być przyczyną niedogrzanego silnika (wisko sprawdzałem, nie jest spięte na sztywno)? A może RhinoView niekompatybilne z ECU i przekłamuje?

Edit:
A może to jest tak:
Lewe powietrze powoduje, że na jałowym jest uboga mieszanka, wtedy komp dorzuca paliwa, mieszanka jest ok, ale skutkuje to większymi obrotami. Przy odpiętej lambdzie komputer nie wie jaka jest mieszanka i spokojnie zostaje przy prawidłowych obrotach. Możliwy scenariusz?

Z góry dzięki za wszelkie sugestie, Trochę się w tym zaczynam gubić.

Pozdrawiam

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: czw paź 18, 2012 9:30 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
detrytus,
Musisz podejść do sprawy systematycznie.
1.
Jeżeli temperaturę silnika masz 70 stopni (i jest to faktyczna temperatura a nie błąd w programie), to masz "za zimny" termostat.
Niedogrzany silnik nie będzie optymalnie pracować.
Poproś kogoś z taką vitarką o odczyty albo znajdź fizycznie inne takie auto u kolegi i się do niego podepnij, żeby porównać. Albo wymień termostat :)
2.
Sprawdź co z tym ATS. Złe odczyty będą okłamywać ECU i będzie dawkować paliwo w dziwny sposób.
3.
Upewnij się, że IAC i EGR działają poprawnie - IAC wyczyść a EGR możesz zaślepić albo odpiąć. W EGR warto też wyczyścić zawór, bo obrasta syfem.
4.
Odpięcie sondy lambda nie zawsze powoduje generowanie błędu - zależnie od ECU.
Na pewno jak ją odepniesz, to sterownik pracuje w trybie 'open loop' - w uproszczeniu: bierze parametry z zapisanych map a nie z czujników.
Tryb open loop/closed loop powinien być wyświetlany w menu 'status flags' (jeżeli program to już obsługuje...)
Jeżeli bez sondy obroty są ok, to znaczy że jakiś czujnik okłamuje ECU.

A jaką masz wartość FuelTrim?
Jeżeli byłoby lewe powietrze, to miałbyś pokazane że ECU dorzuca paliwa żeby skompensować ubogą mieszankę.

Trzymaj się tego planu, to ogarniesz auto :idea:


Na górę
Post: czw paź 18, 2012 10:49 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4774
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
Detrytus dostał nowy termostat - bez zmian.
Miernikiem zmierzyłem temperaturę wody wpływającej do chłodnicy i ma 88'C
komp pokazywał 68'C

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: pt paź 19, 2012 8:51 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
radzik071 pisze:
Detrytus dostał nowy termostat - bez zmian.
Miernikiem zmierzyłem temperaturę wody wpływającej do chłodnicy i ma 88'C
komp pokazywał 68'C

To punkt pierwszy załatwiony. Wychodzi, że jest błąd w programie - proponuję zgłosić do autora.
Kiedyś można było poprawić samodzielnie w konfiguracji a teraz nic w nim nie można zmienić :?
A co z następnymi krokami?


Na górę
Post: pt paź 19, 2012 1:40 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
Ad 2. Podpiąłem się pod Vitare Radka i tam ATS działa, ale jest na jednej wtyczce z MAF sensorem. U Radka jest 6 kableków u mnie tylko 4 i nie widzę nigdzie czegoś co by czujnik przypominało. Podobno były wersje bez ATSa?

Ad 3. Przeczyszczę dokładnie na weekend

Ad 4 Bez lambdy obroty ok, ale... Przy podpiętej lambdzie, gdy zdławie poniżej 1000 obrotów i trzyma chwilę na 800 to mieszanka jest uboga, ATF zaczyna rosnąć, zaczynają rosnąć obroty, obroty rosną do ~1500, sonda zaczyna oscylować, ATF przyjmuje wartości 55-70. Czyli jednak lewe powietrze?

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: pt paź 19, 2012 2:18 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
detrytus pisze:
Podobno były wersje bez ATSa?

Nie wiem. Nigdy nie miałem vitary 16v...

detrytus pisze:
Ad 4 Bez lambdy obroty ok, ale... Przy podpiętej lambdzie, gdy zdławie poniżej 1000 obrotów i trzyma chwilę na 800 to mieszanka jest uboga, ATF zaczyna rosnąć, zaczynają rosnąć obroty, obroty rosną do ~1500, sonda zaczyna oscylować, ATF przyjmuje wartości 55-70. Czyli jednak lewe powietrze?

Tak to wygląda.
Komputer schodzi zgodnie z planem z obrotami do wartości biegu jałowego około 800obr.
Widzi z lambdy, że jest za ubogo i dosikuje paliwa, co podnosi obroty.
Żeby mieszanka była stechiometryczna a obroty prawidłowe, może tylko przymknąć zawór IAC, ale pewnie jest on już na zero a powietrza nadal za dużo.

Może być np. niedomknięty IAC albo EGR (czyli w sumie lewe powietrze).
Może też ciągnąć przez 10 innych wężyków i uszczelek - może na próbę pozaślepiać podciśnienia od wspomagania, zbiornika oparów, etc?

Zobacz jeszcze jaka jest wartość na ciepło 'TargetIdle'. Powinno być na 750-800 obr.


Na górę
Post: pn paź 22, 2012 10:40 am 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
IAC i EGR wyczyszczone - bez zmian. Wziąłem butelkę z wodą i polewałem różne uszczelki, wężyki. W pewnym momencie zgasł. Po bliższych oględzinach i dalszym polewaniu wydje mi się, że nieszczelność jest na łączniu zespół przepustnicy - kolektor dolotowy (mogłem coś namieszać z nazwami). Będę walczył dalej na następny weekend. Dzięki za pomoc.

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: pn paź 22, 2012 12:45 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
detrytus pisze:
Wziąłem butelkę z wodą i polewałem różne uszczelki, wężyki. W pewnym momencie zgasł.

Zatrważasz mnie :shock:
Takie rzeczy sprawdza się psikając np samostartem czy innym breakcleanerem i słucha czy obroty wzrosły.
Przecież jak ci zassa przypadkiem wodę, to ta woda się niechętnie spręży i duży problem gotowy :mrgreen:


Na górę
Post: pn paź 22, 2012 1:32 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
kostuch pisze:
Zatrważasz mnie
Takie rzeczy sprawdza się psikając np samostartem czy innym breakcleanerem i słucha czy obroty wzrosły.
Przecież jak ci zassa przypadkiem wodę, to ta woda się niechętnie spręży i duży problem gotowy


A widzisz, człowiek cały czas się uczy :oops: . Wstrzymam się z tym laniem wody (a takie ładne kłeby pary szły z wydechu :lol: ) .

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Post: pt paź 26, 2012 11:42 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 24, 2010 2:21 pm
Posty: 76
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica/Jedlina Zdrój
Witam,

kolejny weekend i chwila czasu dla Vitarki.

Poniżej zdjęcie (nie moje, znalezione w internecie) z zaznaczonym łączeniem na którym jest nieszczelność.

Czy można dostać gdzieś uszczelkę do tego? Pod jaką nazwą szukać tej uszczelki?
Jeżeli nie można kupić uszczelki to czy można dorobić samemu i z czego (karton, coś innego?)

Pozdrawiam


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
1.6 16v 95r cabrio


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl