suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest wt maja 06, 2025 9:47 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:08 pm 
Offline
Site Admin

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 1:42 pm
Posty: 3113
Lokalizacja: warszawa
mam pytanie czy dioda moze puscic prąd w przcieciwnym kierunku :?:
nie mylic z Dodą :wink:

_________________
Vitara 2,0 16v, LJ 80


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:09 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
tak - jak zostanie przebita napięciem większym/bliskim napięciu wstecznemu. Dodatkowo puszcza prąd wsteczny normalnie, ale mały ;)

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:17 pm 
Offline
Site Admin

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 1:42 pm
Posty: 3113
Lokalizacja: warszawa
musze zabespeczyc 2 akumulator wymysliłem sobie diode zeby prad nie cofał sie pomiedzy auku czyli jak prady sa 500 a to taka diode trzeba dac

zastosowałem separator akumulatorów ale sami by mi sie spalił szukam innego sposobu :wink:

_________________
Vitara 2,0 16v, LJ 80


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:22 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
czyli jak dobrze rozumiem, to chcesz ładować aku, ale go nie rozładowywać podczas włączania wyciągarki ?
Tak na szybko, to trzeba wg. mnie zastosować wiele zrównoleglonych diód chłodzonych radiatorami. Tak pi razy drzwi, to suma prądów diód powinna być znacznie większa niż max. prąd ładowania (ja bym dał tak z 1.5 raza więcej minimum).
Myślę, że bez obaw o prąd wsteczny w takim przypadku - będzie pomijalny :) Wydaje mi się, drugi aku nie powinien się rozładować przez noc, w razie gdyby 1szy stał wyładowany.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:33 pm 
Offline
Site Admin

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 1:42 pm
Posty: 3113
Lokalizacja: warszawa
dokładnie o to mi chodzi
zeby drugi aku był rezerwowy tylko ja wziełem takie załozenia prąd ładowania 55A docelowo100A zabespieczone diodami 120 A z riadotorami do pracy ciagłej tylko wszyscy w teori twierdzą ze bedzie ok ale musze połozyc kabel do ładowania i jak jest mozliwosc ze te diody puszcza prad miedzy aku to musze dac kabekli min 25mm2

_________________
Vitara 2,0 16v, LJ 80


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: czw sie 20, 2009 10:55 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
slaw pisze:
zabespieczone diodami 120 A z riadotorami do pracy ciagłej
a to jedna dioda będzie? możesz podać jaka? bądź jakie jeśli więcej? wtedy można sprawdzić prąd wsteczny

slaw pisze:
ok ale musze połozyc kabel do ładowania i jak jest mozliwosc ze te diody puszcza prad miedzy aku to musze dac kabekli min 25mm2
te diody puszczą max tyle, ile będzie nominalnie, może trochę więcej, jak będzie to prąd wsteczny o dużej wartości to po prostu się spalą. Daj bezpiecznik lekko mniejszy niż prąd diód i wtedy masz pewność, że nic się nie spali - ani diody, ani izolacja na kablu ;) Bodajże taki bezpiecznik (100A) widziałem gdzieś za parę złotych - dość tanie są.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 10:37 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 23, 2008 12:34 pm
Posty: 439
Lokalizacja: Warszawa
Rok prod.: 1997
Slaw, pamiętaj że diody mają spadek napięcia 0,7V. Więc przy ładowaniu 14V do akumulatora dojdzie 13,3V - trochę mało.

_________________
była Vitara JLX 1.6 16V '97r. AT29"


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 10:45 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
diody Shottkiego mają niższe - bodajże progowe coś koło 0,4V. Trzeba sprawdzić w datasheet'ach konkretnego modelu funkcję napięcia na złączu od prądu przewodzenia. Być może trzeba np. zrównoleglić diody, żeby te 0,3V odzyskać. Tak czy siak myślę, że nawet te 13.7 V starczy, by naładować akumulator, nawet lepiej, bo prądy będą niższe :) (a ładowanie u mnie jest 14.4 bodajże ...)

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 11:13 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Choćby taka dioda: MBR1645 (prąd 16A), załóżmy, że stosujemy 10 diód równolegle (czyli max. 160A). Dioda przy przewodzeniu 10A (czyli 100A ładowania) ma spadek napięcia 0.5V, czyli zakładając ładowanie na poziomie 14.4 mamy 13.9V - nie jest tak źle. Prąd ładowania 100A to ekstremum. Zakładając ładowanie 20A (czyli 2A na diodę), mamy spadek napięcia 0.3, czyli na akumulatorze 14.1 V ... a to już zupełnie przyzwoicie.

Tyle teorii :mrgreen:

... aż sam zaczynam rozważać czy jakiegoś drugiego aku do urządzeń peryferyjnych (camping) nie podłączyć.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 11:17 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
aha, prąd wsteczny tych diód, przy 12V różnicy (czyli zwora) to ~1mA (zależnie od temp.), czyli 10mA dla takiej "baterii" ... czyli w zasadzie nic.

Zresztą, datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... fewaky.pdf

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 7:51 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 23, 2008 12:34 pm
Posty: 439
Lokalizacja: Warszawa
Rok prod.: 1997
piotrk pisze:
... Być może trzeba np. zrównoleglić diody, żeby te 0,3V odzyskać.

:shock:
Diody to nie rezystory, zawsze będzie 0,7V spadku.

Wtrąciłem się do tematu, bo miałem przypadek problemów z rozruchem w samochodzie właśnie z takim układem na diodach. Akumulator był niedoładowany.

_________________
była Vitara JLX 1.6 16V '97r. AT29"


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 8:17 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
nie zawsze - to zależy od rodzaju złącza (diody), kierunku pracy (np. Zenera wykorzystuje zjawisko przebicia złącza - pracuje w drugą stronę jako stabilizator) i od warunków w jakich złącze pracuje, czyli prądu przewodzenia i temperatury pracy.
Jeżeli połączysz diody równolegle to przez każdą przepłynie mniejszy prąd -> mniejsza impedancja -> mniejsze napięcie "odkładające się" na zaciskach takiej "baterii". Dodatkowo dioda shotkiego wykorzystuje złącze m-s (metal-semiconductor), zamiast zwykłego złącza 2ch półprzewodników p-n (gdzie faktycznie jest ~0.7V i więcej). Rysunek "Figure 1" w podanym linku objaśnia zależność - nie zawsze jest 0.7 - jak widać jest to zależność nieliniowa i niestała.

Jak widać na tym wykresie, jeśli przez pojedynczą diodę puścimy mniejszy prąd, to odłoży się mniejsze napięcie. Aby puścić mniejszy prąd, należy diody połączyć równolegle. Dioda też ma impedancję i stworzy się niejako dzielnik prądowy ;)

Ale mogę się mylić :mrgreen:

a tak z ciekawości - jak miałeś tam po podłączane wszystko (alternator, patent, akumulatory i rozrusznik)? Mi się coraz bardziej podoba ten pomysł - do ładowania akumulatora w przyczepie campingowej.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 9:31 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 23, 2008 12:34 pm
Posty: 439
Lokalizacja: Warszawa
Rok prod.: 1997
diody shotkiego i prąd 50A? Mi się kojarzą z głowicami telewizyjnymi UHF.

Problemy z ładowaniem były w nie moim samochodzie. Ja to diagnozowałem. Były 2 akumulatory połączone z alternatorem poprzez diody. W lecie zapalał, przyszła zima i zaczęły się problemy. na Akumulatorze było max. 13,5V. Po wycięciu diod zniknęły problemy z rozruchem. (to było Terrano 2.7tdi)

_________________
była Vitara JLX 1.6 16V '97r. AT29"


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pt sie 21, 2009 9:44 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Pavel pisze:
diody shotkiego i prąd 50A?
tak bo złącze ma niskie napięcie przewodzenia i się tak nie grzeje
tu masz np. diody 100A (jakieś pierwsze z brzegu od wujka google): http://ixdev.ixys.com/DataSheet/L271.pdf ale cena to ponad 20$ i pewnie krucho z dostępnością... ja bym zrobił z ogólnodostępnych diód, gdzie sztuka kosztuje ~2zł max.

Pavel pisze:
Mi się kojarzą z głowicami telewizyjnymi UHF.
tak bo złącze ma niską pojemność, dzięki czemu mogą pracować z sygnałami o wysokich częstotliwościach (w dziesiątkach GHz)

Pavel pisze:
Były 2 akumulatory połączone z alternatorem poprzez diody.
bo wg. mnie, to jedynie dodatkowy akumulator należy podłączyć przez diody (a reszta instalacji jak w oryginale). Do tego nie wolno go ostro rozładowywać a później podłączać do instalacji (np. używać do łódki czy cokolwiek ...), bo popłynie gigantyczny prąd między akumulatorami i diody eksplodują. To właśnie główny akumulator ma służyć do ostrego rozładowania, a dodatkowy do podtrzymania tego i owego (ale bez dużych poborów prądu). Można podpiąć np. wyciągarkę do głównego aku i rozładować do 0, a drugi aku zostanie w 100% naładowany, bo diody prądu nie puszczą. Wtedy można w razie draki przepiąć klemy (lub po prostu mieć rozrusznik na stałe podłączony) i odpalić z drugiego (niewyładowanego) aku. Tak ja to widzę w przypadku zastosowania przez slawa ;)

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
 Tytuł: Re: dioda
Post: pn sie 24, 2009 10:29 pm 
Offline
Site Admin

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 1:42 pm
Posty: 3113
Lokalizacja: warszawa
no własnie o to mi chodzi
dzis dostałem cos takiego
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/3449.pdf

_________________
Vitara 2,0 16v, LJ 80


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl