suzuki.info.pl http://www.suzuki.info.pl/forum/ |
|
dioda http://www.suzuki.info.pl/forum/viewtopic.php?f=8&t=2218 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | slaw [ czw sie 20, 2009 10:08 pm ] |
Tytuł: | dioda |
mam pytanie czy dioda moze puscic prąd w przcieciwnym kierunku ![]() nie mylic z Dodą ![]() |
Autor: | piotrk [ czw sie 20, 2009 10:09 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
tak - jak zostanie przebita napięciem większym/bliskim napięciu wstecznemu. Dodatkowo puszcza prąd wsteczny normalnie, ale mały ![]() |
Autor: | slaw [ czw sie 20, 2009 10:17 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
musze zabespeczyc 2 akumulator wymysliłem sobie diode zeby prad nie cofał sie pomiedzy auku czyli jak prady sa 500 a to taka diode trzeba dac zastosowałem separator akumulatorów ale sami by mi sie spalił szukam innego sposobu ![]() |
Autor: | piotrk [ czw sie 20, 2009 10:22 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
czyli jak dobrze rozumiem, to chcesz ładować aku, ale go nie rozładowywać podczas włączania wyciągarki ? Tak na szybko, to trzeba wg. mnie zastosować wiele zrównoleglonych diód chłodzonych radiatorami. Tak pi razy drzwi, to suma prądów diód powinna być znacznie większa niż max. prąd ładowania (ja bym dał tak z 1.5 raza więcej minimum). Myślę, że bez obaw o prąd wsteczny w takim przypadku - będzie pomijalny ![]() |
Autor: | slaw [ czw sie 20, 2009 10:33 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
dokładnie o to mi chodzi zeby drugi aku był rezerwowy tylko ja wziełem takie załozenia prąd ładowania 55A docelowo100A zabespieczone diodami 120 A z riadotorami do pracy ciagłej tylko wszyscy w teori twierdzą ze bedzie ok ale musze połozyc kabel do ładowania i jak jest mozliwosc ze te diody puszcza prad miedzy aku to musze dac kabekli min 25mm2 |
Autor: | piotrk [ czw sie 20, 2009 10:55 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
slaw pisze: zabespieczone diodami 120 A z riadotorami do pracy ciagłej a to jedna dioda będzie? możesz podać jaka? bądź jakie jeśli więcej? wtedy można sprawdzić prąd wsteczny slaw pisze: ok ale musze połozyc kabel do ładowania i jak jest mozliwosc ze te diody puszcza prad miedzy aku to musze dac kabekli min 25mm2 te diody puszczą max tyle, ile będzie nominalnie, może trochę więcej, jak będzie to prąd wsteczny o dużej wartości to po prostu się spalą. Daj bezpiecznik lekko mniejszy niż prąd diód i wtedy masz pewność, że nic się nie spali - ani diody, ani izolacja na kablu ![]() |
Autor: | Pavel [ pt sie 21, 2009 10:37 am ] |
Tytuł: | Re: dioda |
Slaw, pamiętaj że diody mają spadek napięcia 0,7V. Więc przy ładowaniu 14V do akumulatora dojdzie 13,3V - trochę mało. |
Autor: | piotrk [ pt sie 21, 2009 10:45 am ] |
Tytuł: | Re: dioda |
diody Shottkiego mają niższe - bodajże progowe coś koło 0,4V. Trzeba sprawdzić w datasheet'ach konkretnego modelu funkcję napięcia na złączu od prądu przewodzenia. Być może trzeba np. zrównoleglić diody, żeby te 0,3V odzyskać. Tak czy siak myślę, że nawet te 13.7 V starczy, by naładować akumulator, nawet lepiej, bo prądy będą niższe ![]() |
Autor: | piotrk [ pt sie 21, 2009 11:13 am ] |
Tytuł: | Re: dioda |
Choćby taka dioda: MBR1645 (prąd 16A), załóżmy, że stosujemy 10 diód równolegle (czyli max. 160A). Dioda przy przewodzeniu 10A (czyli 100A ładowania) ma spadek napięcia 0.5V, czyli zakładając ładowanie na poziomie 14.4 mamy 13.9V - nie jest tak źle. Prąd ładowania 100A to ekstremum. Zakładając ładowanie 20A (czyli 2A na diodę), mamy spadek napięcia 0.3, czyli na akumulatorze 14.1 V ... a to już zupełnie przyzwoicie. Tyle teorii ![]() ... aż sam zaczynam rozważać czy jakiegoś drugiego aku do urządzeń peryferyjnych (camping) nie podłączyć. |
Autor: | piotrk [ pt sie 21, 2009 11:17 am ] |
Tytuł: | Re: dioda |
aha, prąd wsteczny tych diód, przy 12V różnicy (czyli zwora) to ~1mA (zależnie od temp.), czyli 10mA dla takiej "baterii" ... czyli w zasadzie nic. Zresztą, datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... fewaky.pdf |
Autor: | Pavel [ pt sie 21, 2009 7:51 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
piotrk pisze: ... Być może trzeba np. zrównoleglić diody, żeby te 0,3V odzyskać. ![]() Diody to nie rezystory, zawsze będzie 0,7V spadku. Wtrąciłem się do tematu, bo miałem przypadek problemów z rozruchem w samochodzie właśnie z takim układem na diodach. Akumulator był niedoładowany. |
Autor: | piotrk [ pt sie 21, 2009 8:17 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
nie zawsze - to zależy od rodzaju złącza (diody), kierunku pracy (np. Zenera wykorzystuje zjawisko przebicia złącza - pracuje w drugą stronę jako stabilizator) i od warunków w jakich złącze pracuje, czyli prądu przewodzenia i temperatury pracy. Jeżeli połączysz diody równolegle to przez każdą przepłynie mniejszy prąd -> mniejsza impedancja -> mniejsze napięcie "odkładające się" na zaciskach takiej "baterii". Dodatkowo dioda shotkiego wykorzystuje złącze m-s (metal-semiconductor), zamiast zwykłego złącza 2ch półprzewodników p-n (gdzie faktycznie jest ~0.7V i więcej). Rysunek "Figure 1" w podanym linku objaśnia zależność - nie zawsze jest 0.7 - jak widać jest to zależność nieliniowa i niestała. Jak widać na tym wykresie, jeśli przez pojedynczą diodę puścimy mniejszy prąd, to odłoży się mniejsze napięcie. Aby puścić mniejszy prąd, należy diody połączyć równolegle. Dioda też ma impedancję i stworzy się niejako dzielnik prądowy ![]() Ale mogę się mylić ![]() a tak z ciekawości - jak miałeś tam po podłączane wszystko (alternator, patent, akumulatory i rozrusznik)? Mi się coraz bardziej podoba ten pomysł - do ładowania akumulatora w przyczepie campingowej. |
Autor: | Pavel [ pt sie 21, 2009 9:31 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
diody shotkiego i prąd 50A? Mi się kojarzą z głowicami telewizyjnymi UHF. Problemy z ładowaniem były w nie moim samochodzie. Ja to diagnozowałem. Były 2 akumulatory połączone z alternatorem poprzez diody. W lecie zapalał, przyszła zima i zaczęły się problemy. na Akumulatorze było max. 13,5V. Po wycięciu diod zniknęły problemy z rozruchem. (to było Terrano 2.7tdi) |
Autor: | piotrk [ pt sie 21, 2009 9:44 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
Pavel pisze: diody shotkiego i prąd 50A? tak bo złącze ma niskie napięcie przewodzenia i się tak nie grzejetu masz np. diody 100A (jakieś pierwsze z brzegu od wujka google): http://ixdev.ixys.com/DataSheet/L271.pdf ale cena to ponad 20$ i pewnie krucho z dostępnością... ja bym zrobił z ogólnodostępnych diód, gdzie sztuka kosztuje ~2zł max. Pavel pisze: Mi się kojarzą z głowicami telewizyjnymi UHF. tak bo złącze ma niską pojemność, dzięki czemu mogą pracować z sygnałami o wysokich częstotliwościach (w dziesiątkach GHz)Pavel pisze: Były 2 akumulatory połączone z alternatorem poprzez diody. bo wg. mnie, to jedynie dodatkowy akumulator należy podłączyć przez diody (a reszta instalacji jak w oryginale). Do tego nie wolno go ostro rozładowywać a później podłączać do instalacji (np. używać do łódki czy cokolwiek ...), bo popłynie gigantyczny prąd między akumulatorami i diody eksplodują. To właśnie główny akumulator ma służyć do ostrego rozładowania, a dodatkowy do podtrzymania tego i owego (ale bez dużych poborów prądu). Można podpiąć np. wyciągarkę do głównego aku i rozładować do 0, a drugi aku zostanie w 100% naładowany, bo diody prądu nie puszczą. Wtedy można w razie draki przepiąć klemy (lub po prostu mieć rozrusznik na stałe podłączony) i odpalić z drugiego (niewyładowanego) aku. Tak ja to widzę w przypadku zastosowania przez slawa ![]() |
Autor: | slaw [ pn sie 24, 2009 10:29 pm ] |
Tytuł: | Re: dioda |
no własnie o to mi chodzi dzis dostałem cos takiego http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/3449.pdf |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |