suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest śr maja 07, 2025 9:47 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: pn lis 17, 2008 9:29 am 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 16, 2008 5:12 pm
Posty: 52
Lokalizacja: Rybnik
Domyślam się, że nawet jeśli mam elektryczne lusterka, to pewnie nie mam podgrzewanych? W każdym razie tak czy siak nie grzeją więc mam zamiar dorobić sobie ich podgrzewanie na matach z allegro (już to kiedyś robiłem i działa już drugi lub trzeci rok jak trzeba). Pytanie - jak się wyciąga wkład lusterka (elektrycznego), żeby niczego nie połamać?

_________________
Na czarne: Vitara long V6 2.0 '96
Na nieczarne: Milo ImaC + hitec vista 42 :P


Na górę
Post: pn lis 17, 2008 12:53 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 04, 2008 8:47 am
Posty: 342
Lokalizacja: Otwock, Warszawa, Grodzisk Maz.
Od spodu lusterka masz wkręt na śrubokręt krzyrzak.
Wtedy wyjdzie ci całe lusterko wraz z silniczkiem. Przedtem tylko trzeba odpiąc kostke pod trujkącikiem na drzwiach od wewnątrz.
Z odklejeniem lusterka od plastiku będzie cięzko.

_________________
Na czarne: Toyota Corolla AE92 Si 1,6 16v 1991r
VOLVO V70 2,4 LPT 1998r.
Na "nieczarne": BRAK :(


Na górę
Post: pn lis 17, 2008 6:13 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 16, 2008 5:12 pm
Posty: 52
Lokalizacja: Rybnik
Pozostaje jeszcze tylko problem jak wyciągnąć kabelek z kostką na końcu tak, aby nie urwać kostki, ale pewnie po prostu było już za ciemno. Spróbuję jutro, dzięki za podpowiedź.
Z odklejaniem nie będzie tak źle - suszarka i grzanie tego czarnego plastiku aż szkło łatwo wyjdzie, potem tylko trzeba czymś zmyć klej z lewej strony lustra ;). Jak zrobię to opiszę co i jak dokładnie, na razie sprawdzam czy nie będzie jakichś schodów po drodze ;).

_________________
Na czarne: Vitara long V6 2.0 '96
Na nieczarne: Milo ImaC + hitec vista 42 :P


Na górę
Post: wt lis 18, 2008 9:12 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 04, 2008 8:47 am
Posty: 342
Lokalizacja: Otwock, Warszawa, Grodzisk Maz.
Żeby kostka łatwiej przeszła przez lusterko albo zdemontuj całe lusterko z drzwi albo odplącz kabel na którym jest zrobiona fabrycznie buła poprzez zagięcie kabla i zakręcenie izolacją.

_________________
Na czarne: Toyota Corolla AE92 Si 1,6 16v 1991r
VOLVO V70 2,4 LPT 1998r.
Na "nieczarne": BRAK :(


Na górę
Post: sob lis 29, 2008 10:35 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 16, 2008 5:12 pm
Posty: 52
Lokalizacja: Rybnik
OK, od dzisiaj mam podgrzewane lusterka. Opis dla tych, którzy uważają taki gadżet za potrzebny (długość opisu adekwatna do wersji vitki, którą posiadam ;)):

1) Potrzebne rzeczy:
- śrubokręt krzyżakowy, mały płaski śrubokręt może być przydatny do rozpinania kostek elektrycznych,
- suszarka do włosów,
- kable do pociągnięcia od lusterek do progu kierowcy, wystarczą jednożyłowe, masę weźmiemy z drzwi,
- lutownica (+ akcesoria typu cyna),
- koszulki termokurczliwe o grubości pasującej do używanego kabla lub ewentualnie taśma izolacyjna,
- taśma izolacyjna,
- maty grzewcze do lusterek (ja użyłem mat gb-10s z allegro),
- spirytus salicylowy lub denaturat lub woda po goleniu lub coś innego nadającego się do usunięcia kleju z lewej strony lusterka (coś, co nie usunie tego kleju razem z powłoką odbijającą obraz w lusterku),
- jakieś nożyczki do usuwania izolacji z kabla,
- przydatna może być też żarówka samochodowa jako próbnik napięcia.

Najpierw zdejmujemy plastikowe trójkąty maskujące mocowanie lusterek, rozpinamy kostki elektryczne i odkręcamy lusterka (można zabrać je do domu):
Obrazek
Potem od spodu wykręcamy jeden wkręt i wyciągamy lusterko razem z silniczkiem regulacji, nie warto wyciągać całego kabla, a tylko przesunąć go tak, aby kostka została "wewnątrz auta". Bierzemy suszarkę i grzejemy czarny plastik i trochę szkło lusterka żeby ładnie nam wyszło szkło z tego plastiku - przy dobrze podgrzanym plasitku nie trzeba używać siły. Sam plastik wygląda tak:
Obrazek
a szkło lusterka z jego "lewej" strony tak:
Obrazek
Odrywamy tę czarną folię (ja ją potem wywaliłem) i czyścimy lewą stronę lusterka z kleju. Potem do lusterka przyklejamy matę grzewczą:
Obrazek
najlepiej w taki sposób, aby styki maty trafiły do kwadratowego otworu w plastikowej oprawce lusterka i przylutowujemy do styków kawałek kabla (20 cm spokojnie wystarczy):
Obrazek
Składamy wszystko z powrotem przeciągając nowy kabelek obok kabla do sterowania lusterkami (przed włożeniem lusterka w oprawkę grzejemy oprawkę suszarką). Ja nie używałem żadnych taśm dwustronnych do klejenia lusterka, po prostu włożyłem je w oprawkę i tyle.
Zakładam, że lusterka są już przykręcone na aucie, i krótkie kabelki wiszą sobie wewnątrz - jeden z nich przykręcamy pod jedną ze śrub trzymających lusterko - możemy od razu sprawdzić czy jest masa puszczając prąd z zapalniczki przez żaróweczkę i matę grzewczą (jej drugi kabel). Zdejmujemy boczek drzwi, przedłużamy wolny kabel lusterka tak, by sięgnął do progu kierowcy przechodząc przez gumowy tunel między drzwiami a budą a od strony pasażera pod dywanikiem (uwaga na podniesienie na środku - musi starczyć na to kabla). Ciągniemy kabel wpuszczając go w ten gumowy tunel (trzeba do tego rozpiąć kostki pod folią drzwi i wyciągnąć kable razem z tunelem między drzwi a budę i rozkleić łączenie tunelu z gumkami wchodzącymi w drzwi i budę) - uwaga na to, aby dobrze przeciągnąć kabel nie pomijając żadnego elementu po drodze - bo trzeba będzie ciągnąć jeszcze raz.
Jak już mamy kable od obu lusterek w aucie obok progu kierowcy, to odkręcamy plastikową nakładkę (która pewnie już dawno jest odkręcona) i w wiązce kabli tam idącej znajdujemy kabel do ogrzewania tylnej szyby - jeden z kilku najgrubszych, u mnie był czerwony z białym paskiem, taki sam kabel powinien być z tyłu we włączniku ogrzewania tylnej szyby - można go łatwo znaleźć używając igły i próbnika - przebijamy kabel i sprawdzamy, czy prąd pojawia się w nim po włączeniu ogrzewania szyby. Podłączamy (lutujemy) kabelki od lusterek do tego kabla, ładnie wszystko izolujemy, skręcamy i cieszymy się samoschnącymi lusterkami w czasie deszczu lub samoodśnieżającymi w czasie zimy.

_________________
Na czarne: Vitara long V6 2.0 '96
Na nieczarne: Milo ImaC + hitec vista 42 :P


Na górę
Post: pn gru 08, 2008 6:26 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: pn sty 14, 2008 2:45 pm
Posty: 99
Lokalizacja: Warmia - Pieniężno
Wszystko super a jak ktos nie ma tylniej szyby :-)

_________________
Vitka szara, powoli liftujemy, 1,6 8v


Na górę
Post: pn gru 08, 2008 8:39 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 16, 2008 5:12 pm
Posty: 52
Lokalizacja: Rybnik
To trzeba sobie pociągnąć osobne zasilanie, może być od gniazda bezpieczników w kabinie, dać bezpiecznik 20 (choć według zapewnień sprzedawcy mat to o wiele za dużo), osobny włącznik/wyłącznik i heja. Dla bezpieczeństwa akumulatora podpiąłbym się gdzieś, gdzie zasilanie jest dopiero "po stacyjce", żeby przypadkiem nie zostawić grzania na noc...
Ewentualnie może też być tak, że (jak to już ktoś pisał przy innej okazji) wiązki elektryczne są i tak takie same i tylko trzeba dać włącznik i wpiąć się w kabel... ale tego nie mam możliwości sprawdzić ;).

_________________
Na czarne: Vitara long V6 2.0 '96
Na nieczarne: Milo ImaC + hitec vista 42 :P


Na górę
Post: wt lut 10, 2009 8:06 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: pn sty 14, 2008 2:45 pm
Posty: 99
Lokalizacja: Warmia - Pieniężno
No jakos nie wydaje mi sie ze tylko + i - z bezpiecznikiem to dobre rozwiazanie w koncu puscimy tam jakies 11-14 V. Czy sciezki maty to wytrzymaja watpie, nie wiem jak jest rozwiazane w Vitarce blaszance ogrzewanie ale w hondzie sterował to włacznik i on zawierał odp.oporniki do bezpiecznego grzania, przy okazji wymiany szkła postaram sie zadoptować ta myśl bo zima denerwujace jest ze nie widze do tyłu, gdzies mam chyba jeszcze maty z golfa. Moze jakis dyplomowany elektryk sie wypowie ja tylko taki maly majsterkowicz.

_________________
Vitka szara, powoli liftujemy, 1,6 8v


Na górę
Post: śr lut 11, 2009 12:25 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
jak chcecie bezpiecznie zrobić instalacje "od nowa" do lusterek, to można zrobić tak: wziąć + po stacyjce, następnie pociągnąć to do włącznika. Z włącznika idziemy na nóżkę przekaźnika, nim sterować będziemy "mocą" podawaną na maty. Drugą nóżkę sterującą przekaźnika podłączamy do masy.
No i mamy bezpieczne sterowanie zrobione. Teraz "moc" na maty ;). Najlepiej pociągnąć kabel (plus) gdzieś z okolic akumulatora, potem bezpiecznik, potem przekaźnik - nóżka "mocową". Z przekaźnika wychodzimy i idziemy do mat (tu kabel się rozgałęzia). Masę dla mat podłączyłbym gdzieś poza drzwiami - tam może być problem z masą. I tyle, mamy gotową, w miarę bezpieczną instalacje ;)

Jeszcze należałoby zmierzyć ile te maty biorą prądu i dopasować bezpiecznik ... ale myślę, że 15-20A będzie ok.

A sterowanie w zależnie od temp. maty ... nie zawracałbym sobie tym głowy ;) wystarczy kontrolkę zrobić, albo po prostu pamiętać.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: wt cze 16, 2009 10:58 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Jutro chcę zrobić podgrzewanie u siebie. Maty takie same czyli gb-10s. Nie mam grzania tylniej szyby i nie chce mi się szukać czy jest od niej instalacja. Plus chę wziąć po stacyjce i oczywiście oddzielny bezpiecznik. Pytanie do elektryków, bawić się z przekaźnikiem, czy wystarczy wyłącznik 20A?

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: wt cze 16, 2009 11:51 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Osobiście bym zrobił z przekaźnikiem. Nie warto co kilka miesięcy wymieniać włączników - bo niestety zużywają się dość szybko jeśli jakiś większy prąd ma tam płynąć (te sensowne gabarytowo). Z drugiej jednak strony prąd nie jest aż tak duży i można by się pokusić o sam włącznik ... ale wg. mnie jak robić to raz i zapomnieć o temacie, a rozwiązanie z przekaźnikiem jest trwalsze i łatwiejsze w serwisowaniu.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: wt cze 16, 2009 11:59 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
No dobra, namówiłeś mnie :wink:

Ps. Skąd ja wiedziałem, że Ty się odezwiesz... :mrgreen:

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: śr cze 17, 2009 12:00 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Krzychu pisze:
Ps. Skąd ja wiedziałem, że Ty się odezwiesz... :mrgreen:
bo ja tu jestem trollem forumowym i czuwam całą dobę :mrgreen:

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: śr cze 17, 2009 12:05 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
piotrk pisze:
bo ja tu jestem trollem forumowym i czuwam całą dobę :mrgreen:

Trolla, to już SLAW pogonił, ale jak chcesz, to bądź i czuwaj :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dzięki za radę. Jak zrobię, to oczywiście się pochwalę :wink:

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: ndz cze 28, 2009 10:04 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
No więc mam i ja. Podłączenie identycznie jak opisał Piotrk czyli plus po stacyjce do włącznika z kontrolka, z włącznika na przekaźnik. Na zasilaniu z akumulatora dałem bezpiecznik 6 lub 8A (juz nawet nie pamietam :oops: ) Wystarczy, ponieważ maty mają 12Wat, wiec obie to zaledwie 2A.
Wszystko działa jak należy i lusterka pięknie się grzeją. :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl