kosciej pisze:
Jak to wreszcie jest?
Jakie MT (Simex fajny) ?
Czy 30" pourywa mi wszystko i nie dam rady jechać w trasę np 1000 km? (moja przelotowa jest niska: 80-90 km/h), czy w takim wypdaku mozna simexa, czy lepiej jakiegos bardziej cywilizowanego MTka?
Jak to sie dzieje, ze slaw ma rolniki 33" i nic mu sie nie urywa i mocy nie brakuje?
Duzo pytan :/
Pozdr!
Z moich skromnych doświadczeń i lektury forów wynika że:
1. 30" i 235/75R15 nie różnią się jakoś bardzo istotnie co do wymiarów. Nalewki natomiast są zazwyczaj większe niż to wynika z ich oznaczenia. Więc na 30 MT-ku (nowym) możesz spokojnie lecieć w trasę dasz radę nawet grzać na 5-ce. Nie musisz żadnych przełożeń zmieniać. 31" wymaga już większego lifta (w Twoim wypadku bodylift lub Calmini) lub cięcia. W mojej ocenie 31" to już nie jest opona na której jedzie się fajnie w trasie (w mieście pół biedy). 5-kę użyjesz rzadko, wyprzedanie jest utrudnione, w terenie praktycznie zostaje Ci tylko jeden bieg. Do 31" warto by było zmienić przełożenia ale taka zabawa jest dość droga.
2. Co do bieżników typu simex masz 3 możliwości:
a) oryginalny simex: Cena powala, miękka mieszanka znikająca w oczach, hałasuje, tylko duże rozmiary
b) Silverstone Extreme
viewtopic.php?f=9&t=1248 : cena jeszcze osiągalna, miękka ale podobno twardsza mieszanka, hałasuje rozmiary od 31" (realnie trochę mniejsze)
c) nalewki z bieżnikiem typu Simex: Twarda mieszanka, w miarę trwała, mocno hałasuje, pełna rozmiarówka
Żadne rozwiązanie z powyższych nie nadaje się na co dzień i do wyprawówki. To opony na rajdy przeprawowe.
3. Są też opony typu Bogger, ale dość mało popularne w PL (w USA bardzo

). Są konkurencją dla simexa o tym która jest lepsza jest co drugi temat na rajdach

.
4. Klasyczny MT. Najpopularniejsze są BF Goodrich MT, Goodyear MT itp. Opona gdzieś pomiędzy Simexem a AT. BFG MT podobno bardzo trwałe, nie hałasują aż tak bardzo, nie oczyszczają się same (trzeba użyć buta). Idealna opona auta wyprawowego.
Podsumowując:
Zmienisz AT-ki na klasyczne MT zyskasz w terenie, trochę stracisz w trasie. Zmienisz na simex-a zyskasz dużo w terenie stracisz dużo w trasie. Sam sobie odpowiedz czego oczekujesz. Ja rozwiązałem to tak: mam AT-ki 235/75R15 na których auto pomyka po mieście a na rajd zakładam MT 31" BFG. Chyba zmienię te 31" na silverstony ale AT-ki zostaną. Jeśli chcesz Vitarę traktować wyprawowo to klasyczne MT są dobrym dla Ciebie rozwiązaniem ale nie większe niż 30".
_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus
http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60