MarekS pisze:
... I w sumie, to nie wiem, czy jak był konstruowany silnik 8V, znano już oleje inne niż mineralne

Ale to wcale nie znaczy że takiemu silnikowi nie będzie lepiej służył syntetyk czy półsyntetyk. Minerały są dobre dla emeryckiej jazdy. Jeśli mamy tendencje do długotrwałego trzymania buta to przynajmniej półsyntetyk

Oleje mineralne tracą swoje właściwości po przegrzaniu.
A cena polskich półsyntetyków jest niższa od minerałów zagramanicznych

.
kuba500 pisze:
fulsyntetyk tylko gdy jest pewność że na takim jeździł, a mineral do silnika wyeksploatowanego taka zasada moja

Nie bardzo wiem skąd taka teoria? Nowoczesne oleje podobnych klas jakościowych mogą być nawet mieszane ze sobą (czego bym raczej nie robił). Ważne jest żeby drastycznie nie zmieniać klasyfikacji API (która mówi m.in o zawartości dodatków myjących). Ale nowoczesne półsyntetyki i syntetyki mają taką samą czyli API: SL/CF. Stosowanie natomiast olejów o wyższej lepkości w wysokich temperaturach np 10W60 jest korzystne bo utrzymuje dobre smarowanie w ektremalnych warunkach temperaturowych i zmniejsza zużycie oleju w zużytych silnikach
A ...... i nigdy przenigdy nie stosujcie olejów ekologicznych 5W30

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus
http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60