suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest pt maja 09, 2025 7:21 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: śr mar 20, 2013 12:24 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: śr sty 02, 2013 6:26 pm
Posty: 24
Lokalizacja: świętokrzyskie
Po długich zmaganiach z dziwnym zachowaniem wskaźnika temp. znalazłem rozwiązanie problemu. Ameryki nie odkryłem ale... Termostat żaden inny tylko 82C. Każdy inny to nagłe spadki temperatury problem z obrotami i takie tam. Testowane miesiąc, wniosek powyżej na czerwono. Taka temperatura otwarcia ma związek jak sądzę ze sprzęgłem wiskotycznym gdzie wentylator pracuje stale. Termostat 88C lub gorzej, 92C powoduje efekt nagłego spadku temperatury prawie do zera podczs jazdy czy na postoju. Niższa temp. otwarcia daje równomierne nagrzewanie układu i tyle.

_________________
Vitara 3D 1990r. 1.6 8v


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 12:36 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
lofix pisze:
Po długich zmaganiach z dziwnym zachowaniem wskaźnika temp. znalazłem rozwiązanie problemu. Ameryki nie odkryłem ale... Termostat żaden inny tylko 82C. Każdy inny to nagłe spadki temperatury problem z obrotami i takie tam. Testowane miesiąc, wniosek powyżej na czerwono. Taka temperatura otwarcia ma związek jak sądzę ze sprzęgłem wiskotycznym gdzie wentylator pracuje stale. Termostat 88C lub gorzej, 92C powoduje efekt nagłego spadku temperatury prawie do zera podczs jazdy czy na postoju. Niższa temp. otwarcia daje równomierne nagrzewanie układu i tyle.

Ciekawa teoria, szkoda że zupełnie błędna :mrgreen:
Po pierwsze wydajność wiskozy jest proporcjonalna do temperatury chłodnicy - im chłodniejsza tym słabiej wentyluje. Oczywiście jak ktoś ma wiskozę "zregenerowaną drutem", to co innego...
Po drugie 82 stopnie to niedogrzany silnik - szybsze zużycie, większe spalanie, etc.
Po trzecie temperatura nijak nie może spaść "prawie do zera". Termostat się zamknie i temperatura wzrośnie automatycznie.

Tworzysz "urban legend" podobną do opowieści o zasłonce na chłodnicy.


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 3:00 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: śr sty 02, 2013 6:26 pm
Posty: 24
Lokalizacja: świętokrzyskie
To co Napisałeś o "VISCO" to "oczywista oczywistość" i nie rozwodziłem się nad tym. Mimo wszystko jednak wentylator pracuje czy nie tak? Ale mogę się mylić :shock: Nikt o zdrowych zmysłach nie grzebie w silniku nie znając podstaw. Dlaczego Twierdzisz że niedogrzany, na jakiej podstawie, kiedy dane fabryczne wskazują właśnie na 82C ? Troszeczkę analizowałem "zjawisko szaleństwa wskaźnika" przy zastosowaniu termostatów o innych wartościach temperatur i wiem co napisałem jak również to podtrzymuję. Stwierdzenie - "prawie do zera" dokładnie to oznacza i nie chodzi o dosłowne 0C w silniku tylko to co obserwujemy na wskaźniku. Temperatura 82C oznacza próg temperatury w którym następuje powolne otwieranie się termostatu ( to nie "czarcia zapadka" ). Inna temperatura panuje w bloku silnika, nieco inna w miejscu osadzenia termostatu, a jeszcze inna w chłodnicy. Pracujący silnik podnosi temperaturę czynnika chłodzącego-wiadomo, w chwili kiedy temperatura w okolicy termostatu osiąga 82C (w bloku panuje wyższa) termostat powoli zaczyna się otwierać. Wentylator na VISCO mimo wszystko pracuje, chłodzi płyn i termostat delikatnie się zamyka. W tym czasie wskazówka temperatury praktycznie utrzymuje się nieruchomo tzn. nie obserwujemy gwałtownego spadku temp. I tak to wygląda przy prawidłowym działaniu układu. Zimą wskazówka ok. 1/3 skali. Wynika to właśnie z ciągle pracującego wentylatora, spróbujcie go zatrzymać i przejechać się kawałek. Przy elektrowentylatorze chłodzenie realizuje przepływ powietrza (duża prędkość porządne chłodzenie, w korku skazani jesteśmy na łaskę elektowentylatora). Przesłona chłodnicy zimą daje radę. Takie rozwiązanie tzn. przesłona fabrycznie stosowana jest np: w Honkerze.

Po zamontowaniu termostatu o wartości 88C obserwujemy na WSKAŹNIKU powolny wzrost temperatury po czym jej nagły spadek. Dlaczego tak się dzieje nie chce mi się opisywać już.
Przypadek opisałem po przeprowadzeniu doświadczeń na mojej vitarce. Wniosek mój taki: 82C DOBRZE - 88C NIEDOBRZE, więc krytykuj sobie dalej.

Pozdrawiam.

_________________
Vitara 3D 1990r. 1.6 8v


Ostatnio zmieniony śr mar 20, 2013 4:43 pm przez lofix, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: śr mar 20, 2013 3:46 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Zgodnie z dokumentacją techniczną, dla silników 1,6 16v termostat ma temperaturę w której zaczyna się otwierać 88 stopni.
To że w bloku jest wyższa (a w głowicy jeszcze wyższa) to raczej konstruktorzy przewidzieli i bym się nie stresował.

Jeżeli "wskaźnik ci szaleje", to masz coś zepsute/rozregulowane/zbutwiałe :mrgreen:
Zimniejszy termostat leczy ci tylko objawy a nie przyczyny.

Co do przesłonki, to honker (również gaz, uaz i inne staruszki) miały wiatrak na sztywno. Trochę inna bajka.
Poza tym wydaje mi się że chyba nie rozumiesz na jakiej zasadzie działa regulacja obrotów w sprzęgle wiskotycznym wentylatora...
Poczytaj o zasłonce: http://www.skeletondevices.com/legendar ... ka---.html


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 4:18 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: śr sty 02, 2013 6:26 pm
Posty: 24
Lokalizacja: świętokrzyskie
Każda uwaga jest cenna i biorę pod uwagę zawsze wszystkie opinie. Opisuję swoją vitarkę 8 zaworową tak jak w tytule i do takiej właśnie 82C. Rozumiem i znam zasadę działania sprzęgła wiskotycznego. Naturalnie masz rację. Wyjaśnij mi proszę zjawisko nagłego opadania wskazówki temperatury przy innym termostacie. Dla wyjaśnienia nic w układzie nie jest zbutwiałe czy co tam jeszcze. Nowe czujniki, przepłukany układ i drożny. Dodam tylko że takich numerów z temp. nie miałem i nie mam w żadnym innym samochodzie.

_________________
Vitara 3D 1990r. 1.6 8v


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 4:41 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Książka Haynes'a podaje 179F (82) jako podstawowy i 190F (88) jako opcjonalny dla 8v.
Nie jestem w stanie zdalnie zdiagnozować problemów z temperaturą w twoim aucie.
Sama budowa tego wskaźnika powoduje, że nie ma prawa on "wariować" jak jest sprawny.
Logicznie rzecz biorąc, jakbyś miał cieplejszy termostat, to by ci wskazówka bardziej się wychylała i tyle.

ps.
Nowy czujnik to nie zawsze to samo co sprawny czujnik :mrgreen:
Sprawdzałeś RZECZYWISTĄ temperaturę termometrem i dla porównania odczytywałeś ją z komputera?
To co napisałeś: "Każdy inny to nagłe spadki temperatury problem z obrotami i takie tam" sugeruje że jednak masz gdzieś bubę. Obroty powinny się stabilizować już na ledwo ciepłym silniku a nie dopiero w górnych zakresach temperatury.
Pardon za porównanie, ale równie dobrze można pryszcza przykryć pudrem i udawać że nie ma problemu :wink:


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 5:25 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: śr sty 02, 2013 6:26 pm
Posty: 24
Lokalizacja: świętokrzyskie
Być może gdzieś coś jest do bani. Obroty silnika u mnie stabilizują się dość szybko w kilka minut po uruchomieniu przy ujemnej temp. na zewnątrz ale to uzyskałem dopiero po wyczyszczeniu korpusu wtrysku i wymianie uszczelek w nim. Masz rację, temperatury rzeczywistej nie mierzyłem. Temat mojego przypadku przerabiałem z kilkoma osobami naprawdę znającymi się na rzeczy i rzeczywiście, wszystko o czym piszesz ma pokrycie w ich opiniach.To co opisałem powyżej i tak się dzieje w mojej vitarce. Cztery termostaty i po dwa czujniki temp. podstawiane. Jeśli kiszka jakaś jest to nie wiem gdzie . Na razie dobrze jest więc wychyliłem się i opisałem przypadek.

_________________
Vitara 3D 1990r. 1.6 8v


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 5:29 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: wt gru 01, 2009 6:51 pm
Posty: 545
Lokalizacja: KNSiL
Rok prod.: 1991
Też pare lat temu nie mogłem uspokoić płynów po wymianie na 82 OK :D ktoś z forum mi tak poradził :wink:

_________________
Pierwsza sprzedana

Body Lift 2.36"
Lift +10cm (4") Radzikone
obuwie 31/10,5/15


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 6:03 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: śr sty 02, 2013 6:26 pm
Posty: 24
Lokalizacja: świętokrzyskie
Trochę mnie ruszyło to co Kostuch napisłeś. Wsiadłem, rozpędziłem i tak przez jakieś 10km gaz w dechę i co? A no wielkie G. :oops: :oops: Temp. co prawda powoli do góry ale tylko ok. 2mm powyżej tego kwadracika na wskaźniku. Na postoju było ok. przedwczesna moja radość widać była. Czoła chylę.
Dlaczego dogrzać tego się nie da? Co za licho? Termostaty 4 już i co wszystkie nie trzymają? Gotowałem w płynie, obserwowałem i kicha. Ogrzewanie też marne jakieś, dopiero po przesłonięciu chłodnicy ogrzewanie dobre. O co tu chodzi??? Ręce opadają :?

_________________
Vitara 3D 1990r. 1.6 8v


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 8:24 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Pożycz od kogoś PEWNĄ wiskozę i sprawdź wtedy.
W tym linku co ci podałem są wykresy pokazujące, że przy normalnej jeździe (bez ciśnięcia) temperatura stabilizuje się w okolicach 90 stopni po około 7-8 minutach.
Silnik 1,6 ze sprawną wiskozą i normalnym termostatem.

Jeszcze jedno:
Wskaźnik temperatury w zegarach jest co najwyżej orientacyjny.
Przy 90 stopniach wychylał mi się najwyżej na 1/3 skali. Delikatne podgięcie wskazówki pozwala "poszerzyć zakres wskazań" :)


Na górę
Post: śr mar 20, 2013 10:14 pm 
Offline
4" - błotny dziadek
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:01 am
Posty: 2729
Lokalizacja: brejdyny(warminsko-mazurskie)
kurde ja wsadziłem nowe wisco,termostat dokładnie taki http://suzuki-czesci.pl/pl/p/Termostat- ... -Gates/677 i pompę wody.
vitara wreszcie chodzi mi równo,ale misi postać około 15 min żeby wskazówka doszła za kwadracik na wskaźniku.
jak postoi dłużej schodzi poniżej 1000obr/m dopiero a wskazówka jest około pól centa nad kwadracikiem.
przy jeździe mieszanej wskazówka max dochodzi mi do końca tego kwadracika.

czy to oznacza że nadal jest nie dogrzana??

ps:chłodnica u mnie jest u góry cieplejsza niż na dole(nawet po wyjęciu i zalaniu wrzątkiem)
czy to oznacza że to ona wini za wszystko??

_________________
vitarka 1.6 8v 1989r (w trakcie prób odnowy :P )
lift 4'' by RADZIKONE+ma być 5cm body-lift
spawlock tył był i się zmielił ale myślę nad ponownym spawaniem (prawie nowom spawarkom-własnorecznie) :P
silverstone MT-117 X-TREME 31/10,5/15


Na górę
Post: czw mar 21, 2013 11:00 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
zbys19 pisze:
czy to oznacza że nadal jest nie dogrzana??

Tego się dowiesz tylko wtedy jak albo zmierzysz fizycznie temperaturę cieczy chłodzącej jakimś termometrem, albo jak odpytasz komputer jaką widzi temperaturę z czujnika.
Czujnik temperatury dla komputera jest inny niż czujnik temperatury do zegarów :!:


Na górę
Post: czw mar 21, 2013 11:17 am 
Offline
4" - błotny dziadek
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:01 am
Posty: 2729
Lokalizacja: brejdyny(warminsko-mazurskie)
czyli rozumiem że do sprawdzenia tego twój kabelek by wystarczył tak??
a czy np:dodatkowe czujniki -wskaźniki dostępne na allegro pokazują prawde??

_________________
vitarka 1.6 8v 1989r (w trakcie prób odnowy :P )
lift 4'' by RADZIKONE+ma być 5cm body-lift
spawlock tył był i się zmielił ale myślę nad ponownym spawaniem (prawie nowom spawarkom-własnorecznie) :P
silverstone MT-117 X-TREME 31/10,5/15


Na górę
Post: czw mar 21, 2013 11:33 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt paź 23, 2012 8:28 am
Posty: 408
Lokalizacja: Kamienica Szlachecka - pomorskie
Ja mam podobny problem...z silnikiem ok ładnie chodzi po chwili obroty spadają i jest ok ale jeśli chodzi o ogrzewanie to lipa

głowica zrobiona, termostat nowy, korek w chłodnicy nowy..... autko chodzi ładnie żadnych problemów...... Raz tylko po wymianie uszczelki pod głowicą grzała ładnie ale wtedy trzymałem 3 - 3,5 tys obrotów przez 5 minut..... .


I cenzura nie wiem gdzie szukać.....

_________________
Maciej
NADZORY BUDOWLANE , KOSZTORYSOWANIE 607943101
Vitara 1.6 8V LPG 1989
Lift 4" Radzikone, Koła 225/75/15 kopia SAHARA, SNORKEL
http://www.fotosik.pl/u/macias320/album/1323439
e-mail: maciejh@vp.pl

http://www.ermail.pl/klik/UXNSa2oG


Na górę
Post: czw mar 21, 2013 12:10 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
zbys19 pisze:
czyli rozumiem że do sprawdzenia tego twój kabelek by wystarczył tak??
a czy np:dodatkowe czujniki -wskaźniki dostępne na allegro pokazują prawde??


Do sprawdzania temperatury służy termometr :mrgreen:
Np. http://allegro.pl/listing.php/search?ch ... r+laserowy
Kabelkiem możesz sprawdzić, czy to co widzi komputer odpowiada rzeczywistości (czyli zweryfikować czujnik/wiązkę).

Nie będę się zagłębiać w zawiłości metrologii, klas dokładności mierników, etc., bo na ten temat opasłe tomy już napisano.
Każdy przetwornik wprowadza błąd, ale dobrze jest wiedzieć jak duży. Dobre wskaźniki są kalibrowane (fabrycznie albo przez użytkownika), popularne/tanie wskaźniki pokazują "jakąś wartość" w którą albo należy uwierzyć albo wiedzieć że np. "permanentnie zaniża".

macias320 pisze:
Ja mam podobny problem...
I cenzura nie wiem gdzie szukać.....

Wyczyść nagrzewnicę 8)
Albo najpierw sprawdź zaworek do niej. Może jest zarośnięty.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl