suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest śr maja 07, 2025 10:08 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: sob gru 31, 2011 3:17 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 25, 2009 11:25 pm
Posty: 274
Witam,
właśnie wracam z przeglądu wszystko pięknie ładnie poza jednym.
Diagnosta podczepił mi "atrapę" przyczepy do gniazda by sprawdzić działanie świateł przyczepy. Nigdy nie jeździłem z przyczepą więc sam byłem ciekaw. Światła działały jak trzeba, jednak okazało się, że w polskim prawie (poniżej) wymagana jest kontrola działania kierunkowskazów przyczepy.

Gdy któryś z kierunkowskazów nie działa, powinien uruchomić się sygnał dzwiękowy i/lub zapalić się kontrolka, lub zmienić się częstotliwość migania kontrolki kierunkowskazu. U mnie mimo, że hak jest montowany od nowości takiego czegoś nie było.

Zapewne trzeba wstawić jakiś przekaźnik itp. Czy ktoś z forumowiczów miał z tym do czynienia? Czy ktoś coś takiego u siebie montował?

Poniżej podstawa prawna:

Kod:
ROZPORZĄDZENIE 
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

"Sygnał kontrolny włączenia/ działania obowiązkowy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo oba równocześnie; w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych, sygnał optyczny powinien albo nie świecić albo świecić w sposób ciągły albo migać z wyraźnie zmienioną częstotliwością; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien znaczne zmienić częstotliwość; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenie jednego ze świateł całego zestawu pojazdów."

_________________
BYŁA: Vitara Long V6, 95r LPG, Zawieszenie, zderzaki Hunter


Na górę
Post: sob gru 31, 2011 4:18 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: wt lis 24, 2009 10:42 pm
Posty: 277
Lokalizacja: Pabianice
u mnie przeciwmgielne w przyczepie nie działa - też nie wiem czemu :lol:

_________________
vitara 2.0 v6 [ seria ]- sprzedana

arborystyka

Mitsubishi L 200 [ ale ciągle tu zaglądam ]


Na górę
Post: ndz sty 01, 2012 3:41 pm 
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Na "trzeźwo" myśląc prawo nie działa wstecz... Skoro Twoja suzuka wyprodukowana została w '95, nie została wtenczas wyposażona w taki wskaźnik a uzyskała homologację to nie ma podstaw do "ale" na przeglądzie. Co innego gdybyś założył hak i chciał dokonać wpisu w dowód. W takim wypadku trzeba spełniać wymagania aktualnego rozporządzenia.
Ale poprzedniego postu nie rozumiem :?:


Na górę
   
Post: ndz sty 01, 2012 4:32 pm 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 24, 2009 11:49 am
Posty: 821
robiłem dwuktrotnie przegląd poszerzony haków które sam montowałem i niczym takim u nas nie było mowy a robiłem legalnie i wszystko było sprawdzanie nawet śruby haka

_________________
j20a wreszcie kupione


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 2:47 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 25, 2009 11:25 pm
Posty: 274
cielaczek pisze:
Na "trzeźwo" myśląc prawo nie działa wstecz... Skoro Twoja suzuka wyprodukowana została w '95, nie została wtenczas wyposażona w taki wskaźnik a uzyskała homologację to nie ma podstaw do "ale" na przeglądzie.


Owszem nie działa wstecz, jednak auto było zakupione w niemczech więc nie wiadomo jakie tam były przepisy:)

_________________
BYŁA: Vitara Long V6, 95r LPG, Zawieszenie, zderzaki Hunter


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 7:57 am 
marcin pisze:
cielaczek pisze:
Na "trzeźwo" myśląc prawo nie działa wstecz... Skoro Twoja suzuka wyprodukowana została w '95, nie została wtenczas wyposażona w taki wskaźnik a uzyskała homologację to nie ma podstaw do "ale" na przeglądzie.


Owszem nie działa wstecz, jednak auto było zakupione w niemczech więc nie wiadomo jakie tam były przepisy:)

No tak ale ktoś musiał robić pierwszy przegląd w kraju i powinien na różnice zwrócić uwagę. Czemu to wyszło dopiero na tym przeglądzie :?:
Proponuję podpowiedzieć, że nie posiadasz również trzeciego światła stop...
Generalnie mam pytanie, czy w kogoś vitarce jest zamontowany fabrycznie sygnał dźwiękowy kierunkowskazów? Być może to jakiś zbieg okoliczności i poprzedni użytkownicy dokonali modyfikacji i usunęli brzęczyk z układu?

Cordoba_2004 pisze:
robiłem dwuktrotnie przegląd poszerzony haków które sam montowałem i niczym takim u nas nie było mowy a robiłem legalnie i wszystko było sprawdzanie nawet śruby haka

Są diagności i diagności... W aucie moich rodziców montując hak mechanik zadbał o ten element i zainstalował dodatkową lampkę wskazującą działanie kierunkowskazów przyczepy. I to jest profesjonalizm...


Na górę
   
Post: pn sty 02, 2012 9:45 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4486
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Niestety diagnosta ma prawo tego wymagać. Chyba zapomnieli podać ograniczenia odnośnie roku 1 rejestracji.

cielaczek pisze:
Proponuję podpowiedzieć, że nie posiadasz również trzeciego światła stop...


Światła stop mają dokładnie opisane od kiedy jest wymóg:
17) Co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 30 czerwca 2003 r.

kategorii S3 (środkowe, zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym) obecność obowiązkowa tylko dla samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2003 r.

cielaczek pisze:
Generalnie mam pytanie, czy w kogoś vitarce jest zamontowany fabrycznie sygnał dźwiękowy kierunkowskazów? Być może to jakiś zbieg okoliczności i poprzedni użytkownicy dokonali modyfikacji i usunęli brzęczyk z układu?


Każdy to ma :) Może to być glośne "klikanie" przerywacza.
Poza tym nie doczytałeś przepisu, a tam jest wyraźnie napisane "może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo oba równocześnie;"

cielaczek pisze:
Są diagności i diagności... W aucie moich rodziców montując hak mechanik zadbał o ten element i zainstalował dodatkową lampkę wskazującą działanie kierunkowskazów przyczepy. I to jest profesjonalizm...


Przy nowo instalowanym haku to jest niestety konieczność.

EDIT:
http://www.ecopower.com.pl/

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 9:58 am 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 15, 2007 5:40 pm
Posty: 926
Lokalizacja: coraz bliżej domu ;)
ciekawe :?:

mam w vitarze hak, nikt się nie czepił że nie ma dodatkowej kontroli
mam też hak w c-max'ie i to samo, nie ma żadnej kontroli
w poprzednich autach też nie było
więc coś mi tu nie gra :mrgreen:

miałem takie coś w starym mercu 123, była kontrolka która mrugała jak podpięło się przyczepkę

hmm ciekawe jak coś takiego dołożyć ?

_________________
... i jest 4x4 - Vitara 3d prawie seria i w lato chłodniutko :)


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 10:18 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4486
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
konrad pisze:
ciekawe :?:

mam w vitarze hak, nikt się nie czepił że nie ma dodatkowej kontroli
mam też hak w c-max'ie i to samo, nie ma żadnej kontroli
w poprzednich autach też nie było
więc coś mi tu nie gra :mrgreen:

miałem takie coś w starym mercu 123, była kontrolka która mrugała jak podpięło się przyczepkę


Nie zawsze sie czepiają, diagnosta też człowiek :)

Nowsze samochody i te droższe starsze mają wbudowaną w komputerze obsługę instalacji przyczepy. Wystarczy odpowiednio wiązkę podpiąć. Przepis wyrażnie to dopuszcza:

"jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenie jednego ze świateł całego zestawu pojazdów"

konrad pisze:
hmm ciekawe jak coś takiego dołożyć ?


http://www.ecopower.com.pl/

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 10:52 am 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 15, 2007 5:40 pm
Posty: 926
Lokalizacja: coraz bliżej domu ;)
danthe pisze:
konrad pisze:
ciekawe :?:

mam w vitarze hak, nikt się nie czepił że nie ma dodatkowej kontroli
mam też hak w c-max'ie i to samo, nie ma żadnej kontroli
w poprzednich autach też nie było
więc coś mi tu nie gra :mrgreen:

miałem takie coś w starym mercu 123, była kontrolka która mrugała jak podpięło się przyczepkę


Nie zawsze sie czepiają, diagnosta też człowiek :)

Nowsze samochody i te droższe starsze mają wbudowaną w komputerze obsługę instalacji przyczepy. Wystarczy odpowiednio wiązkę podpiąć. Przepis wyrażnie to dopuszcza:

"jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenie jednego ze świateł całego zestawu pojazdów"

konrad pisze:
hmm ciekawe jak coś takiego dołożyć ?


http://www.ecopower.com.pl/


w nowszych to wiadomo, cuda komputery :mrgreen:
ale mowa o vitarce, IMO przepis nas nie dotyczy bo hak był zanim weszły przepisy, chyba że w poprzednich też był ten zapis ?
tak jak pisałem, miałem coś takiego w aucie z 78r.

dla mnie gorszą sprawą jest fordzik, bo to auto z 2004r i tu się nie wymigam od migania :lol:
nic, popytam na forum przyczepkowym ;)
teoretycznie niebieski może mi zabrać DR :?

_________________
... i jest 4x4 - Vitara 3d prawie seria i w lato chłodniutko :)


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 11:45 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4486
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Pewny jestes że Ford C-max nie ma obsługi instalacji przyczepy?
Może instalacja haka jest zrobiona po druciarsku, wtedy nie zadziała poprawnie.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 11:50 am 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 15, 2007 5:40 pm
Posty: 926
Lokalizacja: coraz bliżej domu ;)
danthe pisze:
Pewny jestes że Ford C-max nie ma obsługi instalacji przyczepy?
Może instalacja haka jest zrobiona po druciarsku, wtedy nie zadziała poprawnie.


ja Ci dam po druciarsku, sam lutowałem :evil: :lol:

nie mam kompa, więc nawet gdybym dał oryginalna wiązkę, to gdzie by mi się "zaświeciło" ?
w wersjach z kompem być może przy zastosowaniu oryginalniej wiązki (jest taka) info pokazuje komputer :roll:
na pewno odłącza np czujniki cofania, chyba p/mgielne itp, ale nic o sygnalizacji kierunków przyczepy nie ma

_________________
... i jest 4x4 - Vitara 3d prawie seria i w lato chłodniutko :)


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 12:03 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4486
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
konrad pisze:
ja Ci dam po druciarsku, sam lutowałem :evil: :lol:


Po druciarsku w sensie że na żywca do lamp, bez używania fabrycznych złączek które często są w samochodzie przygotowane (w 13 letniej hondzie mam takie złączki w bagażniku przygotowane fabrycznie do haka) ;)

konrad pisze:
nie mam kompa, więc nawet gdybym dał oryginalna wiązkę, to gdzie by mi się "zaświeciło" ?
w wersjach z kompem być może przy zastosowaniu oryginalniej wiązki (jest taka) info pokazuje komputer :roll:
na pewno odłącza np czujniki cofania, chyba p/mgielne itp, ale nic o sygnalizacji kierunków przyczepy nie ma


Mylisz się, masz kompa. Od późnych lad 80 już są komputery centralne w samochodach. To że nie masz komputera pokładowego nic nie znaczy :)

Nie musi migać oddzielną kontrolką (patrz przepisy cytowane wcześniej). Wystarczy że zareaguje zmianą częstotliwości na uszkodzony kierunkowskaz w podłączonej przyczepie (poza przypadkiem zwarcia w kierunkowskazie). Czyli inaczej mówiąc po podłączeniu przyczepy przerywacz musi "wiedzieć" że ma większe obciążenie w obwodzie kierunkowskazów i ma traktować to obciążenia jako wzorcowe. W sumie to można by się było na tym pochylić jeśli masz przerywacz który nie jest sterowany z komputera.

tu masz hak z modułem:

http://www.moto-lider.pl/catalog/produc ... d97b37c87e

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 12:20 pm 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 15, 2007 5:40 pm
Posty: 926
Lokalizacja: coraz bliżej domu ;)
danthe pisze:
konrad pisze:
ja Ci dam po druciarsku, sam lutowałem :evil: :lol:


Po druciarsku w sensie że na żywca do lamp, bez używania fabrycznych złączek które często są w samochodzie przygotowane (w 13 letniej hondzie mam takie złączki w bagażniku przygotowane fabrycznie do haka) ;)


i tak jest, z lampy na żywca, po co utrudniać sobie życie ;)

wiem że mam kompa, niestety, tylko widzisz może tak być jak piszesz, a może nie :roll:
nigdzie nie spotkałem się z opisem że daje taki efekt, tzn szybsze mruganie gdy spali się żarówka w przyczepie, czy też inne objawy

w nowszych autach podpięcie przyczepy sprawa że inaczej działa kontrola trakcji, takie cuda :shock:
a bez modułu to w ogóle komp głupieje i wywala błędy ...

_________________
... i jest 4x4 - Vitara 3d prawie seria i w lato chłodniutko :)


Na górę
Post: pn sty 02, 2012 1:23 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4486
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
konrad pisze:

wiem że mam kompa, niestety, tylko widzisz może tak być jak piszesz, a może nie :roll:
nigdzie nie spotkałem się z opisem że daje taki efekt, tzn szybsze mruganie gdy spali się żarówka w przyczepie, czy też inne objawy


Wszystko jest możliwe, zależy na jaki rynek to auto bylo wyprodukowane.
Z opisów w sieci wynika że c-max z tego rocznika wymaga modulu do haka. Bez modułu też zadziała ale nie bedzie sygnalizacji uszkodzenia kierunkowskazów i może sie pojawić "check engine" lub inny znak że komputerowi sie cos nie podoba.
A zmiana częstotliwości migania przy awarii żarówki jest wymagana przepisami jako jeden z mozliwych sygnalizatorów :mrgreen: :

" w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych, sygnał optyczny powinien albo nie świecić albo świecić w sposób ciągły albo migać z wyraźnie zmienioną częstotliwością; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien znaczne zmienić częstotliwość; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenie jednego ze świateł całego zestawu pojazdów"

Zmiana częstotliwośći jest naturalnym efektem odłączenia żarówki w przypadku przerywacza niezależnego. Czyli jest najprostsza do osiągnięcia w starych samochodach.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl