suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest wt maja 06, 2025 8:32 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
Post: wt lis 13, 2012 5:04 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Niedzwiadz pisze:
A nie jest tak, ze w jeepie przez to że jest jeden krzyżak na półośce to ewentualne różnice w obrocie są niwelowane przez mechanizm różnicowy? Czy pulsowanie jest przenoszone jakby już poza ruchem półośki przez sam krzyżak i różnicówka nie ma tu nic do roboty?

Ale jak sobie wyobrażasz kompensację przez mechanizm różnicowy? przecież tam nic się nie uślizguje ani nie ugina.
Po prostu działa. :)
Jak mówi przysłowie: teoria kończy się dokładnie tam, gdzie zaczyna się praktyka :mrgreen:


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 6:09 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt cze 22, 2010 3:55 pm
Posty: 162
Lokalizacja: Warszawa Włochy
Panowie, zdaje się że przegub homokinetyczny został wymyślony właśnie po to żeby wyeliminować wszystkie wyżej wymienione wady wału Cardana :)

_________________
BYŁO: grafitowe cabrio 1.6 8V '94 LPG, lift 2.4", bodylift 3", bak?3", dystanse anty-tatra 1cm, AT 215/85R16 (30.4")


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 6:22 pm 
Offline
4" - błotny dziadek
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt mar 25, 2008 4:00 pm
Posty: 1877
Lokalizacja: Nowogard
Miał ktoś w łapach/mierzył tylne półosie od Grand Vitary 2?


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 6:22 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
Ok, już mam jasność ;).

Myślałem że chodzi o skompensowanie tej straty w obrotach - "uciekającej" części obrotu i że odbywa się to w jeepach za pomocą różnicówki. W sensie że nie kompensuje się tego skracaniem/rozsuwaniem się wałka na wieloklinie a pracą mechanizmu różnicowego. Do tego, że obecność tylko jednego krzyżaka na półosi powoduje, że nie ma właśnie efektu skracania/wyciągania ośki . Kombinowałem, że tak jak w zakrętach koła kręcą się z różną prędkością i różnica ta jest niwelowana tak i przy krzyżakach działa ten sam mechanizm.

Dzięki za wyjaśnienie.

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: wt lis 13, 2012 6:31 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
Wiktor pisze:
Panowie, zdaje się że przegub homokinetyczny został wymyślony właśnie po to żeby wyeliminować wszystkie wyżej wymienione wady wału Cardana :)


Fajny film obrazujący działanie przegubu i krzyżaka + wynalazek zwany przegubem Thompsona.
http://www.wykop.pl/link/1096921/niesam ... a-cardana/

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: pt lis 16, 2012 5:53 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: pn mar 26, 2012 9:17 pm
Posty: 60
Miałem jeepa przez jakiś czas i szczerze mówiąc półosi z krzyżakiem niczego kompletnie nie brakuje.
Pewnie że na dobrej przyczepności przy ciasnym skręcie czuć że oddawanie napędu nie jest homokinetyczne ale kto jeździ z napędem po asfalcie.
W praktyce kompletnie to nie przeszkadza a krzyżak jest sporo wytrzymalszy od homokinetyka pomijające jego cenę.
W jeepie akurat półosie same są słabszym elementem. Ale mówimy o silnikach 4.0 z 300 Nm momentu obrotowego :mrgreen:
Ten sam most w Vitarze pewnie żył by wiecznie.
Ci którzy tak krytykują to rozwiązanie powinni się przejechać peepem. Też mi się wydawało że to jest dziwny patent ale w terenowym wozie wolał bym mieć krzyżaki.


Na górę
Post: sob lis 17, 2012 2:39 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 13, 2012 7:58 pm
Posty: 69
Lokalizacja: Barczewo
Silnik: H20A
Model: V6LONGPICKUP
Rok prod.: 1997
Kąty pracy krzyżaków wałka ,,WOM" (wałek odbioru mocy) to:
- do 25stopni ciągła praca
- maksymalny dopuszczalny chwilowej pracy- 45 stopni
Nie patrzcie na frezowe bo to ciężkie.
Najlepsiejsze są rurowe bo są mocne, lekkie i o dziwo trudniej ukręcić a do tego docinasz sobie rury na dowolny wymiar i montujesz w kardanach
Standard pracy w starszych maszynach to 540 obr/min a w nowszych 1000 obr
Mogło by to cuda działać ale vitka standard jest za ciasna, kardan około 15 do 20 cm by miał.

_________________
2.0 V6+ modernizacja nadwozia w toku
Lift: przód 6" (merc) + Robsika mostu obniżenie+ Robsika tatrę niwelujące dystanse na amory, tył: 6" volvo v80:)
Kumho KL-71 235/75 15"


Na górę
Post: sob lis 17, 2012 2:57 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4774
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
lutajman pisze:
..
- maksymalny dopuszczalny chwilowej pracy- 45 stopni
.....


czyli w vitarze z przodu starczyło by na chwilę :lol:

s3R pisze:
Miałem jeepa przez jakiś czas i szczerze mówiąc półosi z krzyżakiem niczego kompletnie nie brakuje.
Pewnie że na dobrej przyczepności przy ciasnym skręcie czuć że oddawanie napędu nie jest homokinetyczne ale kto jeździ z napędem po asfalcie.
W praktyce kompletnie to nie przeszkadza a krzyżak jest sporo wytrzymalszy od homokinetyka pomijające jego cenę.
W jeepie akurat półosie same są słabszym elementem. Ale mówimy o silnikach 4.0 z 300 Nm momentu obrotowego :mrgreen:
Ten sam most w Vitarze pewnie żył by wiecznie.
........


tylko, że w jeepie masz sztywny most i krzyżak pracuje tylko w jednej płaszczyźnie a w vitarze wahacze i praca w 2 płaszczyznach, czego krzyżak nie wytrzyma. :lol:

Jak krzyżaki są takie super to pokarzcie mi zastosowanie takich krzyżaków w zawieszeniu podobnym do przedniego vitarowskieg gdzie półoś przednia pracuje w 2 płaszczyznach (tatra i cherokee to jedna płaszczyzna pracy)

już więcej nic nie piszę bo szkoda czasu mojego i wszystkich na drążenie bezsensownego tematu.
a może przeguby z bambusa będą dobre ? :roll:

EDIT:

s3R pisze:
.....
Ci którzy tak krytykują to rozwiązanie powinni się przejechać peepem. Też mi się wydawało że to jest dziwny patent ale w terenowym wozie wolał bym mieć krzyżaki.....


To pewnie do mnie :D

Proszę bardzo:
tu super krzyżaki w jak to nazwałeś "peepie" :lol:
(0:15 sekunda filmiku)
http://www.youtube.com/watch?v=OKWi334n ... el&list=UL

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: sob lis 17, 2012 5:57 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
radzik071 pisze:

tylko, że w jeepie masz sztywny most i krzyżak pracuje tylko w jednej płaszczyźnie a w vitarze wahacze i praca w 2 płaszczyznach, czego krzyżak nie wytrzyma. :lol:


Radzik,
Masz chyba problem z wizualizacją przestrzenną :)
Co z tego, że końcówka przegubu będzie jednocześnie skręcona (bo skręcasz koła) i opuszczona (bo np opadło koło)?
Takie złożenie nadal tworzy jedną płaszczyznę. A to że nie jest w pionie ani w poziomie tylko jakąś wypadkową, to co z tego?

Taki sam układ będzie, jak np. grucha mostu nie będzie w jednej linii z wyjściem reduktora - wał będzie jednocześnie przesunięty w pionie i poziomie, ale nadal będzie to jedna wypadkowa płaszczyzna.

Nie demonizuj... :mrgreen: :wink:

ps.
Na filmikiu z linka wał jest jakiś wynalazkowy - pipy z krzyżakach w półosiach miały krzyżaki wałowe trzymane takimi śmiesznymi mostkami do flansz a nie wciskane w uszy. :roll:


Na górę
Post: sob lis 17, 2012 7:21 pm 
Dokładnie... 3 punkty zawieszone w przestrzeni choćby nie wiadomo jak od siebie oddalone tworzą zawsze jedną płaszczyznę. W tym akurat przypadku są to dwa odcinki mające wspólny początek. Taboret na trzech nogach nigdy się nie chwieje...


Na górę
   
Post: sob lis 17, 2012 8:11 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4774
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
czepiasz się słówek :wink:
zamieńmy płaszczyznę na oś zginania krzyżaka półosi i będzie git.

W jeepie jedyna oś wygięcia krzyżaka półosi jest pionowa czyli jak koła skręcają lewo , prawo.
W vitarze dochodzi do tego oś pozioma czyli wahacz chodzi góra dół.
te kąty się dodają i w vitarze przegub przy skręconych kołach na wykrzyżu jest pod takim kątem, że krzyżak po prostu tego nie wytrzyma. (strzelam, że około 40-45 stopni)

lutajman pisze:
..
- maksymalny dopuszczalny chwilowej pracy- 45 stopni
.....


Jeszcze raz poproszę o konkretne argumenty - przykład zastosowania kardanów, tak żeby pracowały pod kątem ~45 stopni
I proszę nie pokazywać autek LEGO :wink:
Taboret też odpada :mrgreen:

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: ndz lis 18, 2012 8:39 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt cze 22, 2010 3:55 pm
Posty: 162
Lokalizacja: Warszawa Włochy
Pokombinujcie lepiej jak skopiować w piwnicy ten przegub Thompsona :)

_________________
BYŁO: grafitowe cabrio 1.6 8V '94 LPG, lift 2.4", bodylift 3", bak?3", dystanse anty-tatra 1cm, AT 215/85R16 (30.4")


Na górę
Post: ndz lis 18, 2012 11:34 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
radzik071 pisze:
czepiasz się słówek :wink:
zamieńmy płaszczyznę na oś zginania krzyżaka półosi i będzie git.

W jeepie jedyna oś wygięcia krzyżaka półosi jest pionowa czyli jak koła skręcają lewo , prawo.
W vitarze dochodzi do tego oś pozioma czyli wahacz chodzi góra dół.
te kąty się dodają i w vitarze przegub przy skręconych kołach na wykrzyżu jest pod takim kątem, że krzyżak po prostu tego nie wytrzyma. (strzelam, że około 40-45 stopni)

Ja pinkolę :shock:
Zastanów się, skąd krzyżak ma "wiedzieć" co to jest lewo-prawo albo góra-dół.
A jakby wał miał pracować w pionie, to co?
Nie możesz sobie wziąć dwóch kątów w różnych płaszczyznach i po prostu ich zsumować - Pitagoras czy tam inny Grek w grobie się przewraca :o

Może jednak weź klocki lego i sobie zrób modelik :mrgreen:


Na górę
Post: ndz lis 18, 2012 1:51 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: pn mar 26, 2012 9:17 pm
Posty: 60
No widzisz. Nie za wiele wiesz o krzyżakach w jeepie :D
Mniejsza o to. I tak nikt zapewne tego nie uskuteczni w praktyce bo temat nie jest taki tani do ogarnięcia.
Łatwiej chyba most zamontować.


Na górę
Post: ndz lis 18, 2012 3:41 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
s3R pisze:
I tak nikt zapewne tego nie uskuteczni w praktyce bo temat nie jest taki tani do ogarnięcia.
Łatwiej chyba most zamontować.

Kiedyś myślałem nad takim patentem w samuraiu (ale same przeguby krzyżakowe a nie całe pólosie z wałów)
Problemem jest mała zamknięta zwrotnica - nie zmieści się do niej po prostu krzyżak o odpowiednich rozmiarach.
Takie coś byłoby fajne:


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl