FAQ - Wymiary i masy
- Czy vitara nadaje się na auto rodzinne ?
- Czy Vitara ma ramę ?
- Na co zwracać uwagę przy zakupie ?
- Numery identyfikacyjne vitary
- Czy każda Vitara ma napęd na 4 koła ?
- Po czym poznam, że moje auto ma napęd na 4 koła ?
- Jak włącza się przedni napęd ?
- Kiedy możemy używać napędu 4x4 ?
- Czy możemy włączyć napęd 4x4 w czasie jazdy ?
- O co chodzi z tymi sprzęgiełkami w kołach ?
- Skąd mam wiedzieć, jakie mam sprzęgiełka ?
- Czy sprzęgiełka da się naprawić?
- Mam cabrio - czy bez problemu założę hardtop ?
- Ile pali vitara ?
- LPG
- Gaz a miejsce w bagażniku
- Jaki rozmiar mają seryjnie montowane opony?
- Największe opony do mojego auta
- Rozmiar oryginalnych felg
- Zalecane ciśnienie w oponach
- Nakrętki szpilek kół
- Samochód jest bardzo niestabilny
- Standardowa wysokość zawieszenia
- Fabryczna długość sprężyn zawieszenia
- Przełożenia w mostach
- Wskaźnik temperatury nie dochodzi do połowy skali
- wskaźnik paliwomierza nie dochodzi do końca skali
- kody serwisowe
- Jakie stosować oleje?
- Nie wiem, jaki miałem olej w silniku, czym zalać?
- Wymiary i masy

- Czy vitara nadaje się na auto rodzinne?
To dość trudne pytanie, wszystko zależy od tego, jak dużą się ma rodzinę i ile bagażu chce się ze sobą zabierać ;) Tak na poważnie - krótka wersja przeznaczona jest raczej dla 2 osób (rejestrowana jest przeważnie na 4 osoby), wtedy pozostaje dość dużo miejsca na bagaż. Nie ma się jednak co nastawiać, że z takimi rozmiarami zewnętrznymi, będzie równie pojemna, co LR Discovery, nissan Patrol, czy inny dżip :)
Mając nieco większą rodzinę, lepiej by było rozważyć vitarę Long. Jest ona rejestrowana na 5 osób, a po zainstalowaniu gazu pozostaje nawet jeszcze miejsce w bagażniku. - Na co zwracać uwagę przy zakupie ?
link - Gdzie znajdują się numery identyfikacyjne vitary ?
na ramie: na silniku:  na skrzyni biegów:  - Czy każda Vitara ma napęd na 4 koła ?
Nie - niektóre wersje amerykańskie miały tylko tylny napęd.
- Jak włącza się przedni napęd?
link
- Kiedy możemy używać napędu 4x4?
Ponieważ vitara nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego, nie powinno się jeździć po nawierzchniach utwardzonych z włączonym napędem 4x4. O ile jazda na wprost nie spowoduje zbytniego obciążenia dla układu napędowego, o tyle w przypadku skrętów, może doprowadzić do uszkodzeń (oczywiście, co pokazuje praktyka niektórych użytkowników, nie dzieje się to natychmiast).
Napęd najlepiej włączać na drogach ośnieżonych, oblodzonych (choć to niewiele pomoże ;) ) itp. Tak właściwie, jest to dość indywidualna sprawa każdego użytkownika i aktualnych warunków drogowych. Ja np., na drogach używam napędu głównie wtedy, gdy przy normalnej jeździe tył zaczyna wyprzedzać przód. A w terenie? Kiedyś przy każdym zjeździe z "czarnego", a teraz różnie (czasami za późno :) ).
- Czy możemy włączyć napęd 4x4 w czasie jazdy?
link (przy informacji o sposobie załączania napędu przedniego opisane są sytuacje, kiedy można, a kiedy nie)
- O co chodzi z tymi sprzęgiełkami w kołach ?
link - Skąd mam wiedzieć, jakie mam sprzęgiełka ?
Jeśli na piastach przednich kół, w otworze centralnym felgi, jest plastikowy "kubek" ze znaczkiem firmowym Suzuki, najprawdopodobniej pod nim jest tylko mała metalowa pokrywka, co oznacza, że samochód nie ma sprzęgiełek, lecz na stałe spięte koła z półosią. Jeśli jest "kubek" z napisem "automatic" - są to sprzęgiełka automatyczne. Jeśli natomiast jest metalowy "kubek" z pokrętłem w środku i napisami "free" i "lock", są to sprzęgiełka manualne.
Jeśli chodzi o naprawę sprzęgiełek, to tak naprawdę, wszystko zależy od ich stopnia uszkodzenia ;) Czasami wystarczy samo rozebranie, dokładne wyczyszczenie, przesmarowanie i złożenie. Jeśli ktoś zna język angielski, tutaj znajdzie informację, jak to zrobić.
- Czy bez problemu założę hardtop?
Mam wersję cabrio z miękkim dachem.
Tak, pod warunkiem, że nie są uszkodzone żadne mocowania. W drugą stronę działa tak samo - jeśli się ma hardtop, bez problemu można założyć miękki dach.
- Ile pali vitara ?
Hmmm.... , jest to niestety słaba strona tego auta. Na wielkość zużycia paliwa wpływ ma kilka czynników - rodzaj silnika (16V są nieco oszczędniejsze), rozmiar i bieżnik opon (na większych, terenowych oponach, zużycie może być o kilkanaście - do kilkudziesięciu procent większe, niż na typowo szosowych oponach w fabrycznym rozmiarze), sposób jazdy, obciążenie samochodu. Przerobienie wlotu powietrza do silnika (tzw. snorkel) lub montaż bagażnika dachowego również ma swoje odbicie w spalaniu.
Tak, czy inaczej, liczyć się trzeba ze zużyciem rzędu 10 - 12 litrów / 100 km w warunkach miejskich i około 8 - 9 w trasie (przy około 90 km/h). tabelka z fabrycznymi danymi
- Czy po zamontowaniu gazu w samochodzie zostaje jeszcze miejsce w bagażniku ?
A co to jest bagażnik ? :) Pojęcie bagażnika, w przypadku vitary, jak i samuraja, jest raczej żartem konstruktora. Po zamontowaniu butli gazowej, z przestrzeni za tylnymi fotelami praktycznie nic nie zostaje.
- Jaki rozmiar mają seryjnie montowane opony?
195R15, 205R15 lub 255/60/15 (wersje krótkie)
Wersje Long, miały takie same rozmiary, jak wersje krótkie, natomiast po odświeżeniu modelu zaczęto montować 215/65/16 lub 225/60/16
UWAGA: WSZYSTKIE KOŁA POWINNY MIEĆ JEDNAKOWY ROZMIAR (I NAJLEPIEJ RÓWNIEŻ JEDNAKOWĄ RZEŹBĘ BIEŻNIKA)!!!
W przeciwnym wypadku układ napędowy będzie mocno obciążony, co z kolei może prowadzić do jego uszkodzenia (objawiać się to może np. wyciem reduktora przy załączonym przednim napędzie)
- Jakie największe opony wejdą do mojego auta?
28 cali - bez żadnych modyfikacji 29 cali - po lekkim lifcie 31-33 cali - max lift
W krótkiej vitarze z oryginalnymi poszerzeniami błotników i z fabryczna wysokością zawieszenia, nalewka Collins 225/75/15 na feldze szerokości 7" ET -15 będzie ocierać (tył o krawędź nadkola i prawdopodobnie przy wykrzyżach o ramę); przód o plastiki wewn. nadkola)* ; taka sama opona założona na oryginalna felgę w samochodzie bez poszerzeń) nie powoduje ocierania*.
[* informacje użytkowników]
- Jaki rozmiar mają oryginalne felgi?
R15, szer. 5,5 cala; ET + 28; ilość śrub mocujących - 5; średnica otworu centralnego 108,4mm; rozstaw otworów mocujących 139,7
albo zalecane do wersji z nakładkami błotników R15, szerokość 7 cali ET + 3
- Jakie jest zalecane ciśnienie w oponach?
Fabryka zaleca 1.6 Bara. Jednakże ciśnienie zależeć też powinno od warunków, w jakich będzie poruszał się samochód (i w dużej mierze od posiadanych opon) - np. do jazdy po piachu zaleca się obniżenie ciśnienia, podobnie w śniegu (chyba, że chcemy założyć łańcuchy)
- Nakrętki szpilek kół
- od czego pasują? Bo oryginalne są drogie.
Lada Niva (przetestowane na M&M`sowej Wrotce) i Daewoo Matiz (przetestowane nie tyle nakrętki, co szpilki na Kozuni Marcina) - można je bez problemu stosować zamiennie (możliwe, że będą pasować jeszcze z innych samochodów, ale nie zostało to potwierdzone empirycznie).
- Samochód jest bardzo niestabilny przy jeździe w koleinach
- mam seryjne opony 255/60r15 (lub inne o szerokości >225) Niestety, przy takiej szerokości opon, aut tak się będzie zachowywać. - Jaka jest standardowa wysokość zawieszenia?
w opracowaniu
- Jaka jest fabryczna długość sprężyn zawieszenia?
Przednie maja długość 28 cm, tylne 31
- Jakie mam przełożenia w mostach ?
Vitary z silnikiem: 8v - 5,125 16v - 4.875 V6 - 4,625
- Czy to normalne, że wskaźnik temperatury nie dochodzi do połowy skali ?
Tak, ten typ tak ma ;) W vitarze, wskaźnik temperatury zatrzymuje się mniej więcej w okolicy 1/3 skali, można to zmienić wymieniając fabryczny termostat z temperaturą otwarcia 82°C na tzw. "zimowy" z temperaturą otwarcia 88°C.
Oczywiście, jeżeli temperatura cały czas jest bardzo niska, silnik się długo nagrzewa, lub wskaźnik temperatury skacze, oznacza to usterkę układu i wymaga podjęcia odpowiednich działań. - Po zatankowaniu do pełna, wskaźnik nie dochodzi do końca skali. Kiedy jest na minimum, do baku wchodzi mi tylko około 30 litrów benzyny.
To niestety również typowe zachowanie vitary. Gdy wskazówka poziomu paliwa dochodzi do końca skali, w zbiorniku jest jeszcze około 10 litrów benzyny, czyli ok. 1/4 baku! Po pewnym czasie można się do tego przyzwyczaić :)
- Jak odczytywać kody serwisowe?
link
- Jakie stosować oleje?
link
- Nie wiem, jaki miałem olej w silniku, czym zalać?
Najpierw należy sprawdzić, czy nie ma nigdzie w aucie takiej informacji (książka przeglądowa, różne naklejki, przywieszki etc. z przebiegiem wymiany i marką / lepkością oleju). Jeśli znajdziemy taką informację (najistotniejsza jest lepkość) - należy zastosować olej tej samej, lub niższej klasy lepkości (np. był olej syntetyczny, więc możemy zmienić na: syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny; jeśli zaś był zalany olej mineralny, najlepiej zmienić również na mineralny).
Jeśli nic takiego nie można znaleźć, a sprzedawca (poprzedni właściciel) też nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, trzeba wziąć pod uwagę wiek i przebieg (faktyczny) silnika. W przypadku starszych jednostek o dużym przebiegu, nie ma sensu używać oleju syntetycznego (może to skutkować dokładniejszym wypłukaniem wszystkich, nawet drobnych osadów z silnika, co może z kolei spowodować powstawanie wycieków).
Ja w swoim silniku (1,6 8V - przebieg ok. 130 tys km) zastosowałem olej półsyntetyczny, chociaż równie dobrze, ze względu na krótki czas miedzy wymianami, mogłem zalać olej mineralny.
|